Yksin Roomassa

 Tänään on nimipäiväni, joten päätin kurssiohjelman päätyttyä juhlia sitä parhaassa mahdollisessa seurassa. Eli itseni kanssa. En ollut ehtinyt tutustua lainkaan Rooman juhlimiskulttuuriin. No, eipä tullut tutustuttua tänäänkään, yrityksistä huolimatta.


Päivän viimeinen kurssikohde oli Augustuksen rauhanalttari, Ara Pacis. Ihastuin alttaria ympäröivien seinien kasviaiheisiin ja yksityiskohtiin. Yhteen reliefiin on kuvastettu istuva nainen, sylissään kaksi vauvaa. Vaikutelma on rauhallinen ja levollinen, kuten rauhanalttarin ikonografiaan kuuluukin. Kukkakimpussa on unikon siemenkotia. Istuimen juurella makaa sarvekas lehmä, lammaskin laiduntaa. Istuva nainen on maan emo, Tellus, Veden ja Ilman välissä.



Loma Roomassa on yksi suosikkielokuvistani. Kävellessäni Lungotevere in Augustaa pitkin Piazza del Popololle keksin poiketa Via Marguttalle. Tuota roomalaisaikaista viemärikatua kutsutaan myös maailman romanttisimmaksi kaduksi. Veikkaan, että kutsuja vetää hieman kotiinpäin, mutta katu on sympaattinen ja kaunis. Elokuvasta tutut, ikoniset oksakaaret olivat vähän väsyneet, ja Joen asuintalokin vaikuttaa olevan remontissa. En tiedä onko 51:n sisäpihalle vapaata/turistisisäänpääsyä normaaliolosuhteissa, mutta nyt se oli tiukasti kiinni. Naapuritalon sisäpihalta minut karkotettiin tylyn vartijan toimesta. Suoraan vastapäätä sijaitseva Osteria Margutta näytti houkuttelevalta, mutta pelkäsin sen olevan jälleen yksi sieluttomista turistipaikoista. Suunnitelmissani oli sielukkaampi ruokapaikka parin kilometrin päässä.


Päätin kiertää Espanjalaisten portaiden kautta, kukkulalla asuminen kun on kehittänyt rappusstaminaa (ei ole :D). Ihailen käännyn katselemaan aukiolle - ja kuulen terävän vihellyksen: jokin on kielletty. Egoistina ajattelin ettei se koske minua, ja kuulen sen uudestaan: jokin tekemäni todella on kielletty. Onko se sitten pysähtyminen kuvien ottamista varten, väärä kulkusuunta vai mikä, en jäänyt ottamaan selvää. Koska italiantaitoni ei vielä riitä ilmaisemaan minulla on vain huono kunto ja hengästyttää, jatkan matkaani barokkiportaita sen kummemmin enää tarkastelematta. Aiemmin kohtaamispaikkana tunnetut portaat on nykypäivänä tuomittu vain läpikulkurappusiksi.



Monti on suosikkialueeni Roomassa. Mikäli joskus eteeni tulisi tilanne, että Roomaan olisi muutettava ilman työsuhdeasuntoa, etsisin majapaikkani jostakin Piazza della Madonna dei Montin kupeesta. Montissa on paljon kaikkea pientä kivaa, voisin joskus kirjoittaa vaikka matkailijan oppaan alueelle. Mutta tämä vaatisi hetken elämän alueella, koska olen huono painamaan nimiä ja katuja mieleen. Kortteli tai pari sen hienon talon jälkeen on kiva jäätelöpaikka ei ehkä ole muille antoisinta luettavaa.


Yksi mieleenpainunut nimi jo vuodelta 2014 on Taverna Urbana, luonnollisesti Via Urbanalla. Halusin tänne syömään nimipäivieni kunniaksi, sillä tiesin täällä olevan tarjolla hyvää ruokaa. Vaan onko vuodet kullanneet muistot, tämä ei enää ollutkaan ihan niin hiljaisen pikkukadun paikallisten hallitsema ravintola. Sen sijaan terassilla möykkäsi suomalaisseurue. Päätin puhua itsepintaisesti italiaa, vaikka tarjoilija välistä koittikin vaihtaa englanniksi. Halusin istua ulkona, vaikka tarjoilija ei sitä minulle suositellutkaan: ainoa vapaa pöytä oli suoraan auringossa ja mulla kun on niin kalpea iho... Mieleni teki siteerata Kimi Räikköstä, mutta sitten viimeistään olisin paljastanut itseni naapuripöydälle. Sain tahtoni läpi, ja talon viini tuli poikkeuksellisen isossa lasissa. Äiti yritti soittaa nimpparionnittelut, mutta vastasin vain viestillä: En voi puhua vielä, olen syömässä ja suomalaisia istuu lähellä.


Ehkä toisena päivänäni täällä opin, että Roomassa kannattaa syödä kalaa tiistaisin ja perjantaisin, sillä tuore kalalähetys Ostiasta saapuu maanantaisin ja torstaisin. Näitä pyhiä oppeja uhmaten päätin tilata vongolepastan näin keskiviikon kunniaksi. Tarjoilija suositteli siirtoa juuri vapautuneeseen varjopaikkaan, ja orastavasti punoittava käsivarteni suositteli samaa. Uusi istumapaikka antoi uuden perspektiivin koko kadulle: en ollut ennen huomannutkaan, että Roomassa on oma Flatiron Building! Kas, jälleen uusia asuntohaaveita...



Talon valkoviinilasilliseen kuului ehkä ilmainen santsikaato, tai tarjoilija osasi lukea nimipäiväajatukseni. Joka tapauksessa hiprakkaisena taapersin bussipysäkille jatkaen joen toiselle puolelle. Itseni tuntien tiesin, että kotiin päästyäni tuskin enää jaksaisin lähteä uudestaan liikkeelle, mutta kello on liian vähän aperitiiville, yöelämästä puhumattakaan. Sen sijaan suuntasin "lähi"kauppaani - matkaa kotiin oli vielä sellaiset pari kilometriä. Mutta pakko ei katso nimipäiviäkään. Jääkaapissa on aina oltava tomaatteja.

Never stop the madness ja kohta vedetään taas

Juuri, kun aloin tuntea toipuneeni kevään reilistä. Juuri, kun viimeinenkin simpukankuorenmuru on kaivettu uimapuvun haarataskusta. Juuri, kun löysin suihkuöljypulloni rinkan syövereistä, ja siirsin sen suihkuuni. Ei auta kuin pakata rinkka, ja viimeisteltävä reittisuunnitelmat. Tällä viikolla mennään jälleen!


Nyt tavoitteenani on suunnata melko suoraviivaisesti Roomaan. Pysähdyn reitiltä ainakin Berliinissä ja Wiener Neustadtissa, mutta aikaa ei juuri ole pyrähdyksille ja päiväretkille. Tämä ei ole Interrail, vaan läpikulkureissu. Berliinissä on tarkoitus kiertää kaikki Museuminselin museot, vihdoinkin. Minulla ja Nefertitillä on jo treffipäivä sovittuna.


Keväästä viisastuneena aion ottaa mukaan vähemmän kirjoja (nolla) ja enemmän sukkia (kuusi). Vähemmän t-paitoja (yksi) ja enemmän toppeja (kaksi). Valitettavasti FFP2-maskejakin tarvitaan vielä, mutta pussikeittoa en usko tarvitsevani. Nyt ei yövytä hostelleissa!


Reilikorttivaihtoehtonani on tällä kertaa kortti, jossa on kymmenen matkustuspäivää kahden kuukauden aikana. Menomatkaan menee kolme tai neljä päivää riippuen Itävallan ohjelmasta. Voi olla, että pysähdyn jonnekin Berliinin ja Wienin välille, tai menen yöjunalla Wiener Neustadt-Rooma -välin.


Kotiinpaluun suhteen minulla ei ole kiire - opetustietojen mukaan ainoat opintojani edistävät kaksi kurssia järjestetään ensimmäisessä periodissa, joten tästä tulee sapattisyksy. Jäljelle jäävät kuusi-seitsemän matkustuspäivää voi käyttää esimerkiksi johonkin vanhaan ja keskeneräiseen, kuten Milanoon, sekä johonkin uuteen, kuten Pariisiin! Viime vuonna hyväksi havaitsemani tapa oli nollata kurssin jälkeen omalla lomalla jossakin, jossa ei ole mitään rippeitä antiikista. Sen tarpeessa lienen tänäkin vuonna. Mistäköhän Italiasta löytäisin jotakin vastaavaa ilman historian siipien havinaa?


Yhtenä vaihtoehtona on jatkaa lokakuussa Parman projektia Norjassa, mutta en ole varma, kiinnostaisiko minua sellaiset hullutukset. Eikä ole itsestään selvää tulla edes valituksi projektiin mukaan. Tällä hetkellä neitsytmatka Pariisiin kaikkine kliseineen houkuttaa räntäistä ja ristiriitaista Osloa enemmän. Katsotaan sitten lähempänä, Eurooppa on pian jälleen avoinna!

Osana ongelmaa: Venetsian matkailun eettisyydestä

Venetsia tunnetaan uppoavana kaupunkina. Harvapa meistä ei ole tietoinen kaupungin tulevan jäämään veden alle ilmastonmuutoksen aiheuttaman merenpinnan nousun myötä. Viime vuosina tulvatilanne on yltynyt entisestään pahempaan päin. Yhdeksi syyksi uppoamiselle on epäilty liikaturismin mukanaan tuomaa painoa, joka saa mutapohjaiselle maalle rakennetun kaupungin vajoamaan.

Nykyisellään Venetsia myös on eräänlainen kulissi. Tämän vuoden pääsiäislauantaina Venetsiassa vieraili mahdollisesti jopa 160 000 ihmistä - historiallisen keskustan asukasluvun ollessa noin 60 000. Paikallisilla ei ole enää varaa asua kaupungissa, ja "alkuperäisasukkaiden" määrä vähenee koko ajan. Vuokrataso on järjetön, sillä asunnot halutaan vuokrata kalliimmalla turisteille lyhytaikaisempaan asumiseen. Moni Airbnb-asunnoista on kartellin hallussa, eli tuon tyyppistä majoitusta valitessaan ei automaattisesti edes tue paikallista pienyrittäjää. Ja paikallisten kadotessa historiallisesta keskustasta katoavat myös heidän käyttämänsä palvelut. Tilalle tulee monikansalliset ketjut, pikamuoti sekä pikaruoka.

Venetsiassa tehdään aktiivisesti töitä tilanteen parantamiseksi. Viime kesänä suurilta risteilyaluksilta kiellettiin pääsy Venetsian historialliseen keskustaan. Päätökseen vaikutti paitsi kaupunkilaisten vuosia kestänyt protestointi, myös Unescon älähdys. Venetsia kun uhattiin laittaa vaarantuneiden maailmanperintökohteiden listalle. Isot laivat aiheuttavat eroosiota tuomalla mukanaan isoja aaltoja ja lisää likavettä jo valmiiksi niljaisiin kanaaleihin.

Toisaalta, kaupungin julkinen liikenne eli vaporetti kulkee dieselillä ja täten saastuttaa herkkiä kanaaleja. Tästä tietoisena vaihdoin itse viime hetkellä majapaikkaa tajutessani nukkumaanmenon olevan mahdotonta ilman vaporettia. Kävely on muutenkin paras tapa liikkua Venetsiassa. Noudatin Parmassa saamaani tärppiä: jos väenpaljous ahdistaa, sujahda sivukadulle. Sielläkin näkee ne samat kanaalit. Venetsiassa parasta on päämäärätön harhailu pikkukujilla.


Ensi tammikuusta alkaen Venetsia ottaa käyttöön turistiveron myös päiväretkeilijöille. Kävijämäärää valvotaan sähköisen varausjärjestelmän kautta, eli tulevaisuudessa spontaani matkustaminen Venetsiaan vaikeutuu. Rekisteröinti on myös pakollista jokaiselle saapuvalle matkustajalle. Verotuksen tavoitteena on paitsi hillitä matkailua, myös vaikuttaa turistikäyttäytymiseen. Tunsin tässä piston sydämessäni: päiväretkeilijät eivät välttämättä tue lainkaan paikallisia yrityksiä. Itsekin vierailin vain ilmaisissa Biennale-kohteissa ja käytin kolmen eri ravitsemusliikkeen palveluita. Sentään yövyin paikallisessa pikkuhotellissa, ja maksoin jo turistiveroni.

Turistiverot ovat vähän ärsyttäviä. Moni varmasti tietää, se ylimääräinen lisä jonka joudut maksamaan hotellissa, vaikka luulit jo maksaneesi koko roskan. Mutta sitä ei pitäisi ajatella rahastuksena, vaan nimenomaan verona alueen kehittämiseen. Venetsian tapauksessa suurin osa menee ymmärtääkseni alueen puhtaanapitoon. Turistina kuitenkin aina myös kuluttaa kaupunkia, vaikka toisikin sille muita tuloja.

En usko, että Venetsiassa pystyy matkailemaan eettisesti halvalla. Surullista kyllä. Paikallisille ja turisteille on eri hinnat monissa paikoissa, mikä on toisaalta ihan oikeudenmukaista. Venetsiassa syö halvalla oikeastaan vain kansainvälisissä pikaruokaketjuissa, mutta tällöin jättää tukematta paikallista maa- ja kalastustaloutta. Venetsia on pullollaan sinänsä kohtuuhintaista, mutta identtistä ja massatuotettua tuontituristikrääsää, joka ryöstää suoraan vanhoilta käsityöperinteiltä. Yöpymällä halvalla Mestressä tai muualla historiallisen keskustan ulkopuolella on osallisena julkisen liikenteen ruuhkautumiseen. Majoittujien katoaminen Venetsian ulkopuolelle ei automaattisesti kuitenkaan laske hintoja itse pääkallopaikalla.

Ajattelin itse aiemmin, etten halua koskaan vierailla Venetsiassa. Reilaaminen avasi mahdollisuuden vierailla kaupungissa niin, ettei sinne matkaaminen ole itseisarvo. Koska tiedän kuitenkin olevani keskivertoturistia vastuullisempi, halusin todistaa matkustamisen onnistuvan vastuullisesti myös Venetsian tapauksessa. Voi kunpa moni muukin tarttuisi tähän! Voi kunpa päättäjät haluaisivat toteuttaa kestävän matkailun tavoitteita! Kaupunki saattaisi siten olla vielä pelastettavissa.