Mökkiloinen

Olen viettänyt suurimman osan kesästä toisten kesämökeillä. Perheen, ystävien ja serkun kummin kaimojen. Ei tarvitse edes harkita oman mökin ostamista, kun mahdollisuuksia avautuu eri puolilta Suomea. Askeettisia mökkejä. Luksusmökkejä. Meluisia mökkejä. Talomaisia mökkejä, mökkipihoja ja piharakennuksia. Mitä erilaisempia paikkoja kokea itsensä tervetulleeksi.


Siinä missä jokainen mökki on erilainen, myös mökkiohjelma on vaihdellut, seurasta riippuen. Tietyissä piireissä ei saanut syödäkseen mitään muuta kuin makkaraa pari päivää. Keräsin itse puoliraakoja mustikoita, sillä en ole mikään makkaramuija. Olen mökkeillyt paitsi raivoraittiiden kanssa, myös huomannut tarpeelliseksi ottaa uintireissulle mukaan viinilasi järveen kellumaan. Kilpailuhenkinen luonne koki aggressioita muun muassa mölkkyturnauksen ja uintikisan merkeissä, tämä toki piilotettuna mukacoolin ei kiinnosta-asenteen taakse. Olen vetäytynyt majapaikkaani itkemään suuren porukan pelkoa, vaikka se suuri porukka onkin ollut ihan tuttua. Toisaalta, universaalia kesämökkeilyssäni on ollut saunominen. Voiko suomalainen mökki edes olla saunaton?

En ole edes laskenut, kuinka monta kertaa olen grillannut täytettyjä herkkusieniä. Vaikka grillaaminen tuntuukin olevan aikamoista peruspuuroa, pitää siitä nyt nauttia. Tiedän jo valmiiksi, että tulen ikävöimään talvella tätä yllättävän monipuolista ruuanlaittotapaa. Hiilien hehkua, avotulen lämpöä ja kaasun huminaa. Sihinää ja porinaa. Koekeittiössäni on tänä kesänä syntynyt muun muassa valkoviinistä osso bucoa perunoilla, kantarellitortellineja sipulinvarsilla, grillirapuja, viiden juuston munakasta ja tomaattikeittoa mustikkakermalla. Mökkikilojen määrästä ei ole aavistustakaan.

Olipas ärsyttävä arvoitus. Ei ihme, että tämä kirja on kokenut puukotuksen.




Muutenkin minusta eli vannoutuneesta kaupunkilaisesta, on kuoriutunut tänä kesänä aikamoinen metsäläinen. Huomaan esimerkiksi ärsyyntyväni kuullessani raitiovaunun kirskuntaa hiljaisena aikana, fiilistellessäni ikkuna auki kesää Helsingin olosuhteissa. Ennen kun se ulvova spora oli mielestäni niin kodikkaan kuuloinen. Eräällä erittäin askeettisella mökillä (ajatella, Suomessa on vielä sellaisia mökkejä jonne ei tule edes sähköä!) suuren järven rannalla kölliessäni äksyilin äidille, kuinka egonjatkejahtien kaahailu häiritsee mun olemista. Äiti alkoikin heti tivaamaan, että miten voinkaan asua Helsingissä kun en yhtään ääniä kestä.

Kas, siinä se hienous piileekin. Voin itse päättää mitä haluan tehdä. Jos haluan tuntea kaupungin sykkeen, pysyn kotona Helsingissä. Pitkän landeilun ja kirjaimellisen hiljaiselon jälkeen Uudelle ylioppilastalolle kantautunut livemusiikkikin tuntui taannoin Woodstockilta. Aistin viidellä taajuudella, olo oli kuin tripillä. Ja täten tiedän mitä tehdä, kun keskittyminen lähtee herpaantumaan. Kun luonnonläheisyys, marjanpoiminta ja vetelehtiminen alkaa kiinnostaa, ja tarvitsen tilaisuuden lukemiselle tai saunamaratonille, voin karauttaa jälleen loisimaan jollekin mökeistä. Olen etuoikeutettu, koska mulla on vara valita.

Beta female low life

Alfanaaras on Science of People-sivuston mukaan nainen, joka on omaksunut johtamisen tavoitteekseen, ollen määrätietoinen ja luottaa itseensä. Huomionarvoisaa on myös itsensä identifioiminen alfanaaraaksi. Alfanaaras uskoo, että hänen kykynsä ovat rajattomat. Myös toisten tulee tunnustaa alfanaaraan vaikutusvalta.

Itsehän koen olevani kaukana alfanaaraasta. Tuskin olisin edes betanaaras, varmaan lähempänä jotain omeganaarasta. Itseluottamuksen kanssa mennään vaihtelevasti, omien kykyjen rajallisuus on valitettavan hyvin tiedossa. Mulla ei ole mitään laumaa. Mua ahdistaisi ajatus ihmisistä, jotka lammasmaisesti ylistävät jokaista suustapäästämääni älynväläystä. Olisin varmasti tosi huono kulttijohtaja.

Vaan miksi pitää kategorisoida naisia - tai laajemmin, yhtään ketään? Ihmisten jakaminen kreikkalaisaakkosittain, pituuden mukaan, silmien värin mukaan, arvosanojen mukaan ei ole mielestäni mitään muuta kuin alentavaa. Miksi pitää voimaannuttaa yhtä ryhmää painamalla toista ryhmää alas?

Alfanaarasbossbitch-retoriikkaan tuntuu kuuluvan myös olennaisena osana kritiikin kääntäminen kateudeksi ja estoisuudeksi. En ole niitä ihmisiä, joiden mielestä on parempi olla hiljaa, jos ei keksi hyvää sanottavaakaan. Sillä vain tapetaan kaikki vuorovaikutus. Kun asioita saa ja pitää käsitellä kriittisesti! Asioiden vaikutuksia on hyvä spekuloida ja nostaa niitä negatiivisiakin puolia esiin. Muuten kaiken maailman nordinismeja voitaisiin pitää vakavasti otettavina neuvoina.

Jotenkin tuntuu, että hengellinen herääminen on 2020-luvun trendi. Moni uskovainen kertoo, kuinka ennen oma usko on tuntunut nololta, mutta enää ei hävetä. Omaa uskoaan halutaan julistaa. Raamatunlukupiirit ja lempijaetatuoinnit tulvivat syötteessä. Ja hengellisyys myös kristinuskon ulkopuolelta: törmään astrologia-rusinat muiden uskontojen pullasta-vibez-hömppään päivittäin somefiideissäni. Kristalleja ripotellaan pitkin asuntoa ja kehoa. Yhtäkkiä jokainen tietää missä mikäkin chakra sijaitsee. Instastooreihin jaetaan ah-niin-osuvia horoskooppimerkkiin pohjautuvia käyttäytymisselityksiä. Itsekin yritin joskus - ehkä alkuvuodesta - päästä mukaan tähän ja latasin monien käyttämän Co-Star-appin. Sovellus kertoi, että nyt on hyvä päivä seksin harrastamiseksi, ja kun yritin tällä verukkeella vongata poikaystävältä, sain tylyt pakit. Siihen loppui se spiritualistinen kokeilu.

Mua ihmetyttää retoriikka, jonka mukaan naisen tulisi operoida jossain "korkealla tasolla" - miksi? Ovatko erilaiset ihmiset tässä tapauksessa eri tasoilla keskenään? Ja miksi koko elämä syömisestä nukkumiseen ylipäätään pitää sukupuolittaa? Binääri jaottelu kun ei ole mielestäni enää ihan tätä päivää. Iät ja ajat naiselle on saneltu mikä on kunnon naisen muotti. Muottiin tulee mahtua, muuten et ole hyvä. Ehdottomuus ahdistaa.

Voiko vain tietynlainen naiseus olla alfaa? Ilmeisesti, olenhan itse muodostanut oletuksen omasta antialfuudestani. Koen silti itseni ensisijaisesti naisena ja ehdottomasti feministinä. Mun feminismi ei vain riipu omista etuoikeuksistani ja kapitalistisista arvoista, mulla on muitakin voimavaroja kuin seksuaalisuuteni. En tiedä voimaannutanko sanoillani ja teoillani ketään, olenko siihen liian... tavis? Joka tapauksessa, mun mielestä olisi suotavaa, että alfanaaraan vaatekaappiin mahtuisi myös harmaasävyjä. Ehkä jopa väriä.

#challengeaccepted

Kirjoitussormissani alkaa sykähdellä aina jonkun itseäni koskettavan somehaasteen tullessa väärinymmärretyksi. Kuten nyt Instagramissa kulovalkean lailla leviävä #challengeaccepted. Mä olen yrittänyt kirjoittaa pidempiä tekstejä Instagraminkin puolelle, mutta sen marginaalisen seuraajamäärän vuoksi koen silti blogini tavoittavan parhaiten kun puhutaan oikeasti tärkeistä asioista. En haluaisi enää yhdenkään suomalaisen vaikuttajan levittävän sanomaa tästä haasteesta jonakin "ole oman elämäsi bossbitch"- kaverinkannustusdiipadaapana. Ihan tärkeää sanomaa toki tuollainenkin, mutta sen aika on joskus toiste.

Olen tässä kuvassa ah niin minulle tyypillisesti alasti sängyssä, vastikään heränneenä tänä aamuna, aamun ollessa sangen suhteellinen käsite. Mullahan ei ole tässä meikkiä, mun toista kulmakarvaa on korostanut varmaan viikon finni, ja houkutus blurrata epätasaista ihoa oli suuri. Etuhiuksetkin sojottavat niin kuin aamuille hyvin usein on tavanomaista. Pian nelivuotissyntymäpäiviään viettävä, viimeisiään vetelevä puhelimeni tekee hämärässä sateisessa ilmapiirissä kuvistani erittäin rakeisia. Heräsin myöhään, koska mulla ei ole velvollisuuksiakaan. Poikaystävä nukkuu vielä tuossa vieressä käsi mun ympärillä, hän on lomalla. Emme kumpikaan ole mitään aamuvirkkuja. Lähestyvä keskipäiväkään ei tunnu uhkaavalta. Tässä suhteessa mulla ei ole mitään pelättävää, mutta aina asia ei ole ollut näin hyvin. Jossakin päin maailmaa, ei edes missään mahottoman kaukana, vastaava kuva saattaisi olla viimeinen kuva minusta.

Turkissa on tapana julkaista kuolleesta mustavalkokuva. Siinä missä minä monen muun tavoin selaan aamulla herätessäni medioita, turkkilaisten uutispalveluissa ja instafeedeissä vilisevät aamuisin mustavalkoiset kuvat naismurhan uhreista, väkivaltaisuuksien seurauksena kuolleista naisista. Uhriluvut 2020-luvun Turkissa ovat ihan järkyttäviä, ja vielä enemmän tapahtuu virallisten lukujen ulkopuolella. Erdoganin vallan kasvaessa myös naisiin kohdistuva väkivalta on kasvanut, ja käyrän suunta on ylöspäin. Yksi liian monesta uhrista oli kadonneeksi ilmoitettu ikätoverini Pınar Gültekin, jonka paloitellut ja poltetut jäänteet löytyivät viime viikolla.

Haaste saikin alkunsa tähän jatkuvaan uhrivirtaan kyllästyneiden naisten keskuudesta. Vaikka enemmistön mielipide olisi vähemmän nais- ja vähemmistövihainen, valtaapitävien mielipide on siellä arvokkaampi. Turkkilaiset naiset tiedostavat maansisäisen ongelman, teoriassa kuka tahansa heistä voisi olla seuraava uhri. Siksi he julkaisivat samanlaisen mustavalkokuvan itsestään mikä uhrista on tapana julkaista. Tieto lienee levinnyt turkiksi, jonka takia haasteen levitessä kansainvälisille vesille, se on uudelleentulkittu joksiksin voimaantumiseksi.

Puolan uutisoitiin viime viikonloppuna eronneen Eurooppalaisesta naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja lähisuhdeväkivaltaa vastustavasta, lähes ironisesti nimetystä Istanbulin sopimuksesta. Puolassa kuulemma on tehty erinäisiä maansisäisiä sopimuksia, jotka suojelevat naisia tarpeeksi ilman kansainvälistä sopimuspainetta. Joissakin Mustanmeren rantamaissa on mahdollisesti kriminalisoituna, mutta siitä huolimatta ihan yleisenä käytäntönä tirvaista typeriä puhuvaa vaimoa, äitiä tai tytärtä. Koska typeryyksien puhuminen on varsin subjektiivinen näkemys, väkivallan uhka on jatkuvasti läsnä. Ja kotimaamme Suomi on naisille Euroopan unionin toiseksi vaarallisin maa. Aika hurjaa, kun miettii meidän (ainakin näennäisesti länsimaista) lainsäädäntöämme. Ongelma on syvällä piilossa yhteiskunnassamme. Meidän tulee tietää mitä Turkissa tapahtuu. Asioista on puhuttava, jotta voisimme olla osaltamme mukana muutoksessa. Sillä näiden asioiden on muututtava.

Onko tavallinen ihminen sitten velvollinen ottamaan selvää haasteiden alkuperistä? Jos vain luottaa siihen että haastava kaverihan tietää mistä puhuu saatetekstissään... Ja jos musta neliö ei sovikkaan feediin tai haaste paljastuu liian negatiiviseksi, kuvan voi sitten vähin äänin poistaa myöhemmin. Jos vain sulkisi silmänsä ongelmilta, kivempihan on olla kannustava kuin kantaaottava. Poliittiset julkaisut ovat aina niin negatiivisia, kumartamalla yhteen suuntaan pyllistää toiseen suuntaan. Millä perusteella valita ketä mielistellä mielipiteillään?

Mustavalkohaasteita on toki ollut useita, niiden aikakaudet ja rajat ovat häilyviä. Mistä tietää millaiseen haasteeseen tarkalleen ottaen osallistuukaan? Haasteisiin hyppääminen hetken mielijohteesta on inhimillistä, sellaiseksihan ne on tarkoitettu. Matalan kynnyksen hommiksi, leviämään nopeasti. Mutta se on usein myös tiedostamatonta. Kun uusia mustavalkoselfieitä tupsahtaa saman hashtagin alle sata minuutissa, todellinen info hukkuu helposti. Ei ole väärin muokata kuvatekstiä jälkikäteen, myöntää mokanneensa ja välittää korjattua tietoa. Virheiden tekeminenkin on inhimillistä. Niistä oppiminen on suorastaan ihailtavaa.