Parempia valintoja


Tässä tulee oodi kuukupille:

En ymmärrä miten tavallisesti niin ennakkoluuloton minä osti ensimmäisen kuukuppinsa vasta loppuvuodesta. Aivan turhaa jahkailua. Siteitä en ole osannut käyttää oikeastaan koskaan, en pidä lainehtivasta tunteesta ihoa vasten. Haluan veren talteen jo tapahtumapaikalla. Ja mieluummin niiden tapahtumapaikkojen kanssa kosketukseen lääketieteellistä silikonia, kuin valkaisuaineilla ja muilla kemikaaleilla kyllästettyjä vanutuppoja. Kuukuppi on mitä mainioin keksintö!

Haluan päästä menkkojeni kanssa mahdollisimman helpolla. Olen onnekas sillä mulla on lähes kellontarkka kuukautiskierto. Pystyn asettamaan kupin jo ennen menkkojen alkua, jolloin ohivuotoja ei tule. Voin myös nukkua sen kanssa huoletta. Se ei muistuta paikoillaanolosta millään tapaa. Siinä missä niitä tamponeja meni toistakymmentä yhden menkkapyrähdyksen aikana, sama kuppi kestää kierrosta toiseen. Kuukuppini on jo maksanut itsensä takaisin.

Olen elänyt muutenkin niin hyvällä menestyksellä tänä vuonna vähällä tavaralla. Siinä missä joskus kuukausikengät oli henkilökohtainen käsite ja samoja vaatteita ei voinut käyttää kahta päivää peräjälkeen, nyt perusoutfittini tuppaa olemaan leggingsit ja neule. Lopetin muodin seuraamisenkin joitakin vuosia sitten. En ole kuukausiin vilkaissutkaan yhdenkään pikamuotiketjun verkkokatalogeja. En tiedä mikä tänä keväänä trendaa. Kun ei altista itseään trendeille ei tule houkutuksiakaan. Viime kesänä ostin yhden tencel-mekon joka on saanut tähän mennessä kymmeniä käyttökertoja. Lindexiltä. En minäkään mikään pyhimys ole.

Olisi kiva tukea nuoria nousevia vaatesuunnittelijoita. Enkä tarkoita nyt mitään julkkis valitsee näistä kasvottoman suunnittelijan valmiista vaatteista x-määrän suosikkejaan hänelle dedikoiduksi "mallistoksi"-tyylistä mukasuunnittelua, vaan jotakuta vastuullisuuden huomionottavaa tulevaisuuden tekijää. Mutta kun en tarvitse niin paljoa uusia vaatteita, että voisin kutsua itseäni nuoren suunnittelijan tukijaksi. Enkä ole niin rohkea pukeutuja, mitä nuorten suunnittelijoiden mallistot tuppaavatkaan olemaan. Yksi kukkakuvioinen kietaisumekko ensi kesälle riittäisi.

Mua vähän harmittaa, että olen niin nuuka. En raaski vaihtaa kylppärin ongelmakohtia ekologisempiin, koska en halua heittää mitään sinänsä käyttökelpoista pois. Mulla on varmaan vielä satoja vanupuikkoja ja -lappuja kylppärin korissa. Instagram mainosti mulle ehkä kolme-neljä kuukautta sitten kestotopsipuikkoa, ja olin näin lähellä etten ostanut. Ideahan on nerokas, yksi silikoninen topsipuikko jonka voi pestä ja käyttää lukemattomia kertoja uudelleen. Näitä oli muistaakseni kahta versiota, nystyräinen "perus"topsipuikkoiluun ja pisaranmallinen meikin korjailuun.

Jos käyttäisin vanupuikkoja useammin, olisin jo siirtynyt noihin. Nähtäväksi jää saanko normaalikäytöllä omiani vielä vuosiin loppumaan. Yhtä nuuka olen vanulappujenkin kanssa, niitä ei vaan tule käytettyä. Vanulapun korvikkeet voisin virkata bambulangasta itsekin.

Vielä yksi mua pidempään kiinnostanut ekologisempi kylppärituote on sosiaalisessa mediassa loppuvuodesta pyörinyt Geisha shaver. Jonkun roomalaisjumalatarsheiverin jälkeensä jättämät valtavat muovi-metallimöykyt ovat aikamoinen kierrätysongelma, ja musta tuntuu että ne menettävät parhaimman teränsä jo ensimmäisen käyttökertansa jälkeen. Olen käyttänyt omaa sheiveriäni viimeksi ehkä joskus kesällä, ja sen terä on jo ne huonommatkin päivänsä nähnyt. Olen ulkoistanut karvanpoistoni sokeroijalle, jolloin sheiverikin on jäänyt pölyttymään. Ehkä olisi aika kokeilla pitkästä aikaa taas sheivaamista.

Ei kommentteja

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.