Koti Venäjällä


Один в каное - Небо
Siinä on teille oikeasti kiva ukrainankielinen biisi, kerta kivoja venäjänkielisiä biisejä multa on joskus toivottu. Vaikka se on ukrainaa, vaikutelma lienee maallikolle sama.

Mä asuin kaksi viikkoa Vasilinsaarella Primorskajan lähellä vanhemman, erittäin ihanan ja puheliaan venäläisen naisen alivuokralaisena. Hän on eläköitynyt arkkitehti, ja käytiin yhdessä kävelemässä pitkin Pietaria, katsomassa hänen suunnittelemiaan rakennuksia. Teetä sai juoda litrakaupalla, ja ensimmäisten kahdenkymmenen neljän Pietarissa vietetyn tunnin aikana kommunikoin venäjäksi varmaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin elämässäni.

Oltiin ehditty olla saman katon alla noin tunti, kun hän nosti ajankohtaisen aiheen pöydälle: mitä mieltä mä olen Ukrainan tilanteesta? Mä yritin antaa tähän mahdollisimman diplomaattisen vastauksen ja selitin, että Suomessa on paljon venäjävastaista propagandaa, enkä mä tiedä, mikä on totuus. Nainen töksäytti, että Venäjän propaganda on päinvastaista, eikä ihmiset uskalla olla eri mieltä. Hän on, koska hänellä ei ole mitään hävittävää, hänestä sota on aina vastenmielistä. Samaan syssyyn kuulin suurta kritiikkiä Venäjän yhteiskunnallisia kysymyksiä, esimerkiksi homolakeja kohtaan. "Jos rakastaminen on rikos tässä maassa, ei mikään ihme, että täällä menee niin huonosti."



Olen vieraillut Venäjällä noin kymmenisen kertaa, ja mun emäntäni on ensimmäinen tapaamani venäläinen, joka suostuu puhumaan englantia. Hän puhuu sitä erittäin hyvin ja mielellään. Ihmettelin tätä, ja sain vastaukseksi tunnin mittaisen historiakatsauksen, kuinka Hrutšovin aikaan Neuvostoliittoon virtasi vierailijoita lännestä, ja hän toimi vapaaehtoisena turistioppaana, jolloin hänen englantinsa kehittyi. Hän on aina ollut länsimielinen, ja Hrutšovin valtakausi oli kuulemma hänen elämänsä onnellisinta aikaa. Samalla käytiin läpi hänen lapsuutensa nälkävuodet, vaikea Jeltsinin aika, Leningradin piiritys ja perestroika. Poiketen niin englanniksi kuin venäjäksikin sivuraiteiden sivuraiteille, mutta pitäen huolta siitä, että mä ymmärrän kaiken mitä hän selittää.

Emännälläni on poika ja pojanpoika, joista kumpaakaan en valitettavasti koskaan ehtinyt tapaamaan. Tyttö talossa oli selvästi epätavallinen kokemus, emäntäni nautti saadessaan valita mulle seuraavan päivän vaatteet ja esitellessään menneiden vuosikymmenten muotia. Hermès oli yksi yhteinen innostuksen kohde, mä olen aina ollut Birkin-tyttö, mutta hän haaveili nuoruutensa Kellystä. Ja siitä huivikokoelmasta mä olen syvästi kateellinen.



Itse Vasilinsaari alueena jäi mulle vähän vieraammaksi. Kolusin omatoimisesti lähistön joenpengermät, puistot, sataman, merenrannan ja hautausmaan, mutta esimerkiksi kokemani yöelämä rajoittui yhteen pizzeriaan ja kahteen baariin. Ystävääni lainaten, Vasilinsaari on nukkumalähiö. Hiljainen, vihreä, rauhallinen ja rakennuskannaltaan pitkälti neuvostotyylinen, minne piti tulla ajoissa ennen puolta yötä ettei jää viimeisestä metrosta. Saati sitten väärälle puolelle nousevaa siltaa. Itse elämä elettiin keskusta-alueella.

2 kommenttia

  1. Eikö sua pelottanut kävellä yksin tuolla Venäjällä?! Miten mulla on niin stereotyyppinen käsitys, että siellä tulee ryöstetyksi kerran kilometrin matkalla... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kävelin ympäriinsä loppupelissä todella vähän täysin yksin. Kerran metroa odotellessa silmäiltiin vähän siihen malliin että pojat olivat ryöstöä suunnittelemassa, mutta siitäkin selvisin menemällä metrossa kauemmas heistä.

      Yksinkään kävely ei pelottanut, mä liikuin sen verran hyvämaineisissa paikoissa pimeän aikaan, ja mulla on tapana luottaa ihmisiin. Ainoastaan hautausmaan ohikävely yöstä hirvitti, siellä oli haudanryöstäjiä ja punaisia ledituikkuja.

      Poista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.