There is another world, but it is in this one

Mä en ole koskaan pitänyt itseäni Florida-ihmisenä. About kaikki muut osavaltiot vaikuttivat ennen tänne tuloa Floridaa kiinnostavimmilta. Vaikkapa Länsi-Virginia eristäytyne kulttuurineen ja Appalakkeineen. Tai intiaanitaustainen Arkansas luontoineen. Ennen tänne tuloa Florida oli tylsä, pullollaan rannalla asuvia eläkeläismummoja. Miami South Beach olisi liian posh paikka mulle, ja muu Miami varmaan täyttä ghettoa. Tämän takia emme kyseiseen kaupunkiin asettuneet.

Vaan niin ne ennakkoluulot murtuivat. Eiliset pihajuhlat siirtyivät terassille ja sisätiloille sateen vuoksi, vaan ei se menoa haitannut. Tavattiin paljon kiinnostavia persoonia. Paitsi niitä mummoja, myös esimerkiksi nuori mies, joka kouluttautui palomieheksi armeijassa. Ja italialaistaustainen nuorukainen, joka halusi oppia suomea, joten kerroin, että PERRRRKELE means 'hello'. Joku kuitenkin paljasti totuuden. Italialaistaustaisen nuorukaisen isä puolestaan oli tyypillinen asefriikki, joka huusi kovaan ääneen toisten päälle. Me tultiin toimeen oikein mainiosti, koska mä osasin kuittailla päin naamaa. Monenlainen oli juhlien ihmiskirjo, kuten koko osavaltiossa.



Florida on just tällä hetkellä paras paikka lomailla USAssa. Kello on kymmenen, mä istun jalat uima-altaassa kirjoittamassa ja mietin Kalifornian viiden asteen yölämpötiloja. Meillä ei ole lämpömittari vielä kertaakaan laskenut alle kahdenkymmenen. Ja mä olin juuri tämän tarpeessa, lämmön ja valon. Suomen musta joulu ei ole mua varten.

Täällä olen oppinut, miltä papaija näyttää. Kerään mandariinit omasta puusta. Mä haluan integroitua paikallisten pariin, nähdä ja kokea sellaista, mistä tavallisilla turisteilla ei ole aavistustakaan. Paljoa en ole vielä nähnyt, olen ottanut rennosti. Auringossa tulee maattua tuntitolkulla, vaan ihon väri muistuttaa edelleen vaaleaa pikkupossua. Rusketus ei tartu muhun vahingossakaan. Vaan kiire ei ole mihinkään, vielä on puolitoista kirjaa jäljellä. Viikkoja vielä enemmän.

11 kommenttia

  1. Meillä on kesäksi long overdue häämatka suunnitteilla ja kuulisin mielelläni lisää teidän reissusta! Minkälainen kämppä teillä on (onks nurkissa hämppiksiä?), ruokakauppojen hintatasosta tarkemmin, miten siellä pelaa liikenne yms? Meillä oli suunnitelmissa Chicago, mutta Miamin ulkopuolinen Florida alkaa vaikuttaa myös melko mielenkiintoiselta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä yritän tänään tarkkailla liikennettä, Väinö ajaa ja mä en tee juuri muuta kuin jumita :D Meillä on yksikerroksinen talo kaikilla keittiö- ja siivousvälineillä, isolla verkotetulla terassilla ja uima-altaalla. Yhtään hämähäkkiä en luojan kiitos ole nähnyt, tällä meidän alueella ei myöskään elä myrkyllisiä hämähäkkejä. Isompi riesa on ollut hyttyset ja no-see-umseiksi kutsutut purevat eläimet. Kaikki hyttyset rakastaa mua ja sen kyllä huomaa, mua on maisteltu sieltä täältä. Noilta välttyisi pysymällä illat terassilla, mutta mä tykkään uida pimeän aikaan.

      Poista
    2. Okei, toi myrkyllisten hämähäkkien absenssi on valtava plussa, koska toinen meistä on araknofoobikko ja toinen taas ei tykkää myrkyllisistä asioista.. :D Onko toi ranta tolla seudulla uintikelpoinen vai pitääkö merestä tyytyä nautiskelemaan hiekalta käsin?

      Poista
    3. Mä kirjoitinkin yhdestä rannasta tänään oman postauksensa. Yksityiset rannat ovat asiansa erikseen, yleisillä on varoitusliput kertomassa uintimahdollisuuksista. Jopa hoitamaton yksityinen ranta oli oikein siisti, ainoastaan meduusoja kannattaa pitää silmällä.

      Poista
  2. Bloggaajana sulla soisi olevan tervettä itsekritiikkiä sen suhteen, minkälaisia kuvia kannattaa blogiin julkaista. Sä et näytä kivalta bikineissä, toi kuva on todella tökerö, rivo ja huonon maun mukainen. Kaikessa ei tarvitse kopioida suosittuja bloggaajia, heillä sentään on vartaloa, jota kelpaa esitellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuvassa näkyy naisen selkä. Ei persvakoa, ei paljaita tissejä eikä mitään vielä pahempaa. Sulla on omituinen käsite rivolle, jos miellät tuon kuvan irstaaksi. Olisiko se paremman maun mukainen, jos mä olisin treenattu ja normaalipainoinen?

      Poista
  3. Paljonko olet tarvinnut siideriä tuon "unelmakroppasi" rakentamiseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En juuri yhtään. Mä en tykkää siideristä sen erityisemmin.

      Poista
  4. Rannalla on luonnollista olla uimapuvussa. Mä en valitettavasti voi painolleni mitään, mutta en ala sen vuoksi myöskään sensuroimaan kuvia. Jos mun selkäläskit pahoittavat jonkun mielen, en voi muuta kuin olla pahoillani.

    VastaaPoista
  5. Olet kaunis nainen ! Hyvää reissua teille ja Onnellista Uutta vuotta!

    VastaaPoista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.