Maailman kaunein museo


Eremitaasi on kuulunut Pietarinsuunnitelmiini jo vuosia. Mä olen haaveillut päivästä Eremitaasissa, vaeltaen salista toiseen, museon avaamisesta sen sulkemiseen. Aina on joko aika tai seura pistänyt vastaan. Tällä reissulla pääsin jo itse museoon asti, mutta kiersin lopulta vain noin kymmenesosan valtavasta kompleksista.




En tiedä teistä muista, mutta mun mielestä museoista otettujen kuvien massajulkaiseminen on ehkä pikkaisen epäkorrektia. Siksi pyrinkin keskittymään yksityiskohtiin ja Talvipalatsin rakenteisiin. Puitteet ovat upeat, ollaanhan Rastrellin barokkipalatsissa. Kaikki on koristeellista ja mahtipontista, oven kahvatkin. Eremitaasissa valokuvaaminen oli sallittua kaikissa pysyvissä näyttelytiloissa. Väliaikaisnäyttelyissä vihaiset vahtimummot kävivät jopa poistelemassa kuvia kielletyistä kohteista museonkävijöiden kameroista.

Eremitaasin vessat ansaitsevat erityismaininnan! Kävin kahdesti eri vessoissa, niitä siivottiin usein ja lattiaa myöten. Paperia oli. Koukkuja takeille ja laukuille oli. Ei mikään itsestäänselvyys Venäjällä.



14-vuotiaan Viktorian taulu, jonka joku valitettavasti ehti ostamaan nenäni edestä.

Sana 'Eremitaasi' on johdettu suoraan ranskan sanasta 'ermitage', erakkomaja. Erakkomaja, ei ainakaan yhtään yliampuva nimi tuolle taidekompleksille. Alunperin Eremitaasilla tarkoitettiin Talvipalatsin hovimuseota, nykyään Eremitaasi koostuu kuudesta rakennuksesta ja lähes 3,2 miljoonasta taide-esineestä. Nähdäkseen jokaisen pinta-alaa tampattavaksi riittää 230000 neliömetriä. Vastikään on päivitetty vanha laskelma, että jos jokaista Eremitaasin teosta katsoisi minuutin, saisi viettää museossa 17 vuotta.

Minä vietin museossa yli neljä tuntia, enkä turtunut taiteen määrästä. Sen sijaan opastettujen kiertolaisten määrä kello kolmen aikaan oli niin massiivinen, että piti lähteä seilaamaan väljemmille vesille Pietarin kaduille. Meidän kierroksemme kohtasivat juuri suosituimmissa saleissa.

6 kommenttia

  1. Hei!

    On pitänyt kysyä, kun reissaat paljon tuolla Venäjällä, et puhutko myös venäjää? Tai pärjääkö siellä englannilla?
    Mulla on lähes aina ollut tiettyjä ennakkoluuloja Venäjää kohtaan, mut nuo sun "matkakertomukset" on kyllä ollu niin mielenkiintoisia, että on itseänikin alkanut kiinnostamaan tuo maa. Ja oon jopa harkinnut, et ottaisin venäjän- tunteja jossain kansalaisopistossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ymmärrän venäjää hyvin ja puhunkin semisujuvasti. Olen tosin huomannut että näin vanhemmiten mulla kestää jokin aika integroitua kieleen, ja aluksi puhun aina käytännössä pelkkää englantia :D

      Väittäisin, että Pietarissa pärjää ihan hyvin englannilla. Tärkeimpiin nähtävyyksiin voi ostaa liput automaateista, joista saa kielen englanniksi. Zetonien osto metroa varten on helppoa, sen kuin iskee rahat kouruun ja näyttää sormilla lukumäärän ellei numerot venäjäksi luonnistu. Nyrkkisääntönä on, että mitä kauemmas keskeisestä keskustasta liikutaan, sitä heikommin englantia osataan. Moni venäläinen myös menee lukkoon kysyttäessä englannintaidoista, vaikka ymmärtäisikin. Elekieli kuitenkin riittää pitkälle, pietarilaiset ovat auliita auttamaan.

      Toisaalta venäjä on kiehtova kieli - suosittelen lämpimästi sen opiskelua!

      Poista
  2. Kävit sitten poistattamassa sen jääkiekkokeskustelun vauva.fi:stä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En suinkaan, se oli se yksi maanvaiva joka on ottanut elämäntehtäväkseen mun blogista keskustelemisen kieltämisen. Toivon sydämestäni ettei se ole kukaan mun tuttu, noin kuvottavaa käytöstä ja nimittelyä en hyväksy keltään mitä hän harrastaa noissa mua käsittelevissä keskusteluissa.

      Itse keskustelu oli oikein mielenkiintoinen, olisin halunnut nähdä mihin se menee. Pitääkin pistää Penguins-fanikamat tilaukseen, kiitos sille jollekin anonyymille muistutuksesta!

      Poista
  3. Mä oon käynyt Pietarissa kerran. Tai oikeastaan en, sillä silloin kun siellä kävin, mä olin lapsi ja kaupunki oli nimeltään Leningrad... Pitäisi varmaan käydä uudestaan. Sun matkapostauksia on aika inspiroivaa lukea, vaikken mä matkailua kotimaan ulkopuolella juuri harrastakaan.

    Ja joo, vauva-palstalta mä tänne ylipäätään löysin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ehdottomasti lähteä uusintavisiitille! Suosittelen lämpimästi!

      Vaari kysyy joka kerta kun nähdään, että olenko käynyt viime aikoina Pietarissa. Samalla hän muistuttaa, ettei ole koskaan käynyt Pietarissa, mutta Leningradissa kyllä kerran :D

      Poista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.