YO2016

Täten tulen kaapista ulos ja lopetan turhat spekulaatiot. Jep, minä olen tämän kevään ylioppilas. Ja jep, vaatimattomat viisi vuotta ikäluokkani normaaliaikataulua jäljessä. Syitä, miksi jätin päivälukion kesken vuonna 2012 (jolloin olin vaihtovuoden takia jo vuoden ikäluokkaani jäljessä) oli useita, niistä päällimmäisenä haluni kirjoittaa useampia pitkiä kieliä. Päivälukiossa opintotahti ei olisi tuota sallinut, joten vietin pari vuotta käytännössä tekemättä mitään. Sitten kun olin kerännyt pari vuotta järkeä päähän, päätin syksyllä 2014 aloittaa aikuislukiossa lukiourakkani alusta.




Nyt jo historiaa olevan vaikean elämäntilanteen vuoksi en edes uskonut pääseväni tämän kevään kirjoituksista läpi, sillä en lukenut niihin tipan tippaa. Ajattelin, että sitten joskus vaan uudestaan. Turhaan ei aikuislukiota irvitä ikuisuuslukioksi. Vaan lopussa kiitos seisoo. Moni tuttu oli kuulemma jo luopunut toivosta, ei siitä tytönhupakosta tule ikinä ylioppilasta, pelkkä vapaaherratar.




Itse juhlat järjestettiin ei-liian vilakkana, vaan varsin kesäisenä kesäkuun ensimmäisenä lauantaina Lahdessa. Lahdessa siksi, että tilanvuokraaminen olisi helpompaa (Klippan olisi pitänyt varata jo neljä vuotta sitten...), ja koska mummon ja vaarin on päästävä juhlapaikalle mahdollisimman vähäisellä vaivalla. Olen niin otettu kuinka moni vieras vaivautui tulemaan kauempaakin. Ystävät Helsingin päästä, Tampereelta, Länsirannikolta... Satoja kilometrejä ajoa vain mun juhlien takia.



Halusin juhlista omannäköiset. Niinpä kukkia oli joka paljon ja joka puolella, ja tarjoilutkin jotain muuta kuin perinteinen kermakakku ja karjalanpaisti. Oli juustoja, vesimelonia ja marenkeja, vain koska mä tykkään niistä. Enkä ollut ainoa, jonka kyynelkanavat murtuivat kun Finlandia-hymni soi. Tai kun äiti yritti pitää puhetta. Tai kun lapset vertasivat mua prinsessaan. En vieläkään, yli viikko juhlien jälkeen osaa kuvailla omaa kiitollisuutta vierailleni. Moni oli nähnyt niin paljon vaivaa, ihan vain mun vuokseni.

Kuvat ovat Jonnan ja Johannan käsialaa, tunnelmapaloja juhlista ja niiden jatkoista. Kiitos teille ihanat naiset! Rakastan teitä!

42 kommenttia

  1. Onneksi olkoon hienosta saavutuksesta! Elämä kulkee omalla uomallaan ja meillä kaikilla on omat polkumme kuljettavana, joten älä vähättele omaasi! Mukavaa kun bloggaat jälleen - olet piristävä tuulahdus blogimaailmassa. Fiksu ja aito, ihailtava nuori nainen (:

    -A

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedätkö, mulle tuli ihan kyyneleet silmiin kun luin tämän kommenttisi. Kuten toisen kuvan kortti neuvookin, ei ole väärin kulkea omaa tietä.

      Poista
  2. Onnea ylioppilaalle! Olen varmaan aika samaa ikäluokkaa (23v) ja monet mun ikäisistä vasta aloittelee jatko-opintoja välivuosien jälkeen, et oo yhtään "myöhässä" :) mäkin alotin vasta vuosi sitten. Sä voit tehdä vielä ihan mitä vaan haluat.

    Juhlat näytti ihanilta ja sä tosi kauniilta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä. Mulla on suunnitelmissa aloittaa jatko-opinnot sitten ensi vuonna - tän vuoden pääsykokeisiin en valmistautunut ollenkaan joten sellaista ihmettä tuskin tapahtuu että sisään mentäisiin :D Ilman välivuosia mulle ei olisi varmaan koskaan selvinnyt mitä haluan tehdä lukion jälkeen, nyt on helpompi järjestellä elämää kun on vesiselvä suunnitelma.

      Poista
  3. Mp pens ja stanley cup?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Määtän puolesta oon iloinen. Muuten en todellakaan olisi toivonut pingviineille voittoa, mun ehdottomia henkilökohtaisia inhokkijoukkueita.

      Poista
  4. Oli ihanat juhlat, onnea vielä kauniille ylioppilalle ja kiitos äidillesi kun oli jaksanu järjestää mahtavat puitteet tarjoiluineen! <3
    -johanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun äiti on ihan uskomaton supernainen kun pystyi taikomaan ton kaiken aikaan alle viikossa ja vielä lenssussa!

      Kiitos itsellesi läsnäolosta ja kaikesta muustakin <3

      Poista
  5. Mitä kirjoitit ja millä arvosanoilla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitin historian ja kieliä. Arvosanat vaihtelivat C:stä (1 kpl) E:hen.

      Poista
  6. Suuret onnittelut! Tarjoilut näyttävät herkulliselta; ehdottomasti pitää tarjota omia suosikkejaan eikä jotain koska niin on tapana. Itse aikoinaan lupasin että juhliini tulee joko lakkakakku tai tuore ylioppilas. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Mun vieraista ainakaan tietääkseni kukaan ei jäänyt kaipaamaan niitä perinteisiä, vaan kaikki löysivät jotain kelvollista niin ruoka- kuin kahvipöydästäkin.

      Poista
  7. Karsea mekko. Ei tarpeeksi juhlava, eikä sovi muutenkaan sun vartalolle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä halusin nimenomaan tuon mallisen, koska mitkään nelly.comin kertakäyttöiset polyesterisatiinirytkytkään eivät sovi mun vartalolle. Helmaa on oltava ja hihaa, eikä rintojakaan tarvitse esitellä - ei ne jää peitettynäkään huomaamatta. Mielummin omien mittojen mukaan tehty mekko luonnonmateriaaleista, joka kestää useammatkin juhlat.

      Poista
  8. Oliko sulla oikeasti noin onnettomat tarjoilut? Tais olla vihaisia vieraita noiden kestien jäljiltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuvissa näkyy vain kahvipöytä, meillä oli lisäksi aiemmin salaattibuffet, lämpimät ruuat ja kalapöytä. Toivottavasti kukaan ei ollut vihainen :D Ei ainakaan mulle tai äidille uskallettu tulla valittamaan mahdollisista puutteista.

      Poista
    2. Mitenkäs vegaanit? Kala-allergiset eivät voi olla edes samassa tilassa jossa on kaloja. Keliakia ja laktoosi-intoleranssi on normaalia tänä päivänä. Noloa jättää heidät huomiotta.

      Poista
    3. No vegaaneille oli hedelmiä, siitä saivat syödäkseen!
      Vieraiden mahdolliset erityisruokavaliot olivat kyllä selvillä ja otettiin huomioon. Ei ollut vegaaneja eikä kalalle allergisia, esimerkiksi kakut sitten olivat gluteenittomia.

      Poista
    4. Voi v***u, kun pitää nillittää jostain tarjoiluista ja vegaaneista! :D Anoa varmaan ihan aidon oikeasti huolestuttaa, et joku vegaani jäi ilman sapuskaa.

      Tosi hyvännnäköiset ja kuuloiset tarjoilut on ollu juhlissa ja onnea vielä kovasti! Itsekin olin 25, kun sain lakin päähän.

      Poista
    5. Mä olen oikeasti huomaavainen ihminen, joka ottaa kyllä ruokarajoitteet huomioon. Myös mahdollisimman hienovaraisesti, ei niin että jossain kupissa on erikseen vegaaniveijolle viisi falafelpyörykkää ja munatonmarkolle karjalanpiirakka. Nyt juhlien ruokatarjoilussa oli prioriteettina erityisesti nirsot lapsi- ja aikuisvieraat, joille kaikille piti löytyä mieleistä syötävää. Jos vegaaneja olisi tullut, olisi tarjoilut toteutettu toisella tapaa. Tai vaikka niitä kala-allergikkoja.

      Kiitoksia onnitteluista! :)

      Poista
  9. Anonyymi 14.6. klo 18.24: Sulla ei siis oo hajuakaan siitä millä tavalla Iida on noi vieraiden allergia-hommelit hoitanut etukäteen (ELI allergioista/erityisruokavalioista pyydetään ilmoittamaan yleensä etukäteen, tiedoksi sinullekin), mutta _siitä huolimatta_ Iidan olisi sun mielestä näköjään pitänyt tehdä juhliinsa vegaanitarjoiluja sun muita juttuja. :DDDD Olis mielenkiintoista nähdä sun järkkäävän juhlia, niihin voi hei myös valmistautua siten, että ihan oikeasti kommunikoi juhliin kutsuttavien ihmisten kanssa etukäteen. :DD Mä en kestä, mitä enemmän mä tota sun kommenttia ajattelen niin sitä enemmän mua alkaa naurattamaan ja tunnen myötähäpeää teidän uunojen takia. :DDDD Kivan näköiset juhlat Iida ja onnea Helsingistä! Terkuin Tiia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vegaanivieraita oli kyllä kutsuttu, mutta eivät päässeet. Tarjoilut olisivat ehkä olleet toisenlaiset silloin, ehdoin tahdoin en vegaanisia tarjottavia tässä tilanteessa pyytänyt, että äiti ja henkilökunta pääsisivät vähemmällä vaivalla.

      Poista
  10. Onnea, hieno saavutus! Ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eikös sitä niin sanota.

    Mekko ja koko juhlalook sopii sinulle täydellisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos!
      Mä olen periaatteen ihminen, ja kun vuosia sitten sanoin että käyn lukion myöhemmin loppuun, sen päätin myös tehdä. Nyt hetki oli sopiva.

      Poista
  11. Paljon Onnea tuoreelle ylioppilaalle! :) -Anna

    VastaaPoista
  12. Onnea Iida ja myötätuulta purjeisiin jatkossa! Paitsi että en kyllä tiedä purjehduksesta mitään, että millainen tuuli olis paras :D

    Maarit

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikuinen tyyni kävisi varmasti tylsäksi. Kiitoksia!

      Poista
  13. Paljon onnea ylioppilaalle! :)

    VastaaPoista
  14. Paljon onnea ylioppilaalle! Olit juhlissasi todella kaunis, ihanat hiukset ja silmät :) Ja kaunis mekko!!!

    Myös tarjoilut näyttivät ja kuulostivat aivan upeilta! Ihme urpot taas jankuttamassa.

    Kaikkea hyvää jatkoosi!

    VastaaPoista
  15. Oletpa tosi kaunis :)

    VastaaPoista
  16. Onnea ylioppilaalle! Ja hei, mitä sitten vaikka opiskelu venähti? Tuskin kadut hetkeäkään noista vuosista silti. Musta on myös hienoa, etenkin tällä suorittamisen kulta-ajalla, että jotkut ihmiset on tarpeeksi rohkeita poikkeamaan normeista, ja elävät itselleen. Ai niin, ja kauniina olet ollut juhlissasi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se pitäisi olla, enkä itse kadukaan lorvimisvuosiani. Kaikelle on aikansa. Valitettavasti nyky-yhteiskunnassa ennakkoluuloisuus on kovaa, ja mä olen monesti huomannut, että ihmiset suhtautuvat muhun käytännössä jälkeenjääneenä kun kerron minkä ikäinen olen ja lukio on kesken. Tytöllä on pakko olla päässä vikaa jos ei kykene normitahtiin ja huoh, ties mitä muuta.

      Poista
  17. Onnea. Heh heh, 23-vuotias on vielä aika nuori ylioppilas. Itse pääsin iltalukiosta ylioppilaaksi lähes 30-vuotiaana, 34-vuotiaana valmistuin maisteriksi, 38-vuotiaana väittelin ja 39-vuotiaana sain ensimmäisen vakituisen hyväpalkkaisen työpaikan.

    VastaaPoista
  18. Hyvä että sait vihdoin käytyä koulun loppuun. Kyllä mua ainakin hävettäis olla sun ikäinen vailla mitään ammattia tai koulutusta joka vain lorvii yhteiskunnan rahoilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi rahaa saa muualtakin kuin yhteiskunnalta ja ammatteja ilman ammattikoulua :)

      Poista
  19. Paljon onnea ylioppilaalle! Näin todella myöhässä ;D

    Itse kirjoitin aikuislukiosta iltalinjalta 25-vuotiaana joulukuussa 1997. Vähemmän kursseja ainakin siihen aikaan iltalinjalla oli kuin tavallisessa päivälukiossa, mutta kirjoituksethan on kaikille samat. Ison työn oot tehnyt ja sulla on kaikki oikeus nauttia siitä! Paljon onnea sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, mäkin olen saanut tosi paljon dissausta just tuosta aikuislukion kurssien vähyydestä. Siinä ihmiset unohtavat, että vähemmällä kurssimäärällä toiset ehkä oppiikin vähemmän.

      Poista
  20. Kaverisi ovat paljon kauniimpia mitä sinä.

    VastaaPoista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.