Painajainen korkokengissä


Tiedättekö, kuinka dominoteoria pätee epäonnisiin kommelluksiin? Kun yksi asia menee pieleen, sitä seuraa toinen, ja sitä seuraava. Onnettomuuksien ketjureaktio. Tätä päivää väritti kaksi surkeiden sattumusten sarjaa: aamuinen pienempi, iltainen megalomaaninen. Molempien myrskyjen silmässä leijuivat korkokengät.

Mä olen ehdoton korkkarityttö, mutta viime aikoina korot ovat jääneet yllättävänkin vähälle käytölle. Eteinen tursuaa ballerinoja ja tennareita, korkokenkähylly puolestaan täysin käyttämättömiä kesäkorkkareita. Harmittelin tätä aamulla, ja päätin parantaa tilannetta heittämällä avokkaat jalkaan. Virhe!




Tämä aamu oli kiireinen, mutten malttanut jäädä etsimään rakkolaastaripakettia, tuota korkkaritytön kenties parasta ystävää, sillä olin jo myöhässä. Tiesin, että joudun juoksemaan, ja juokseminen korkokengissähän on tosi metkaa puuhaa! Rynniessäni kohti junaa toinen kenkä juuttui korostaan kiinni aseman rappuralliin, minä menen jo liukuportaissa alaspäin. Ei muuta kuin ylös vastavirtaan, takaisin kenkää hakemaan. Juna meni, kello kävi. Ihanaa selitellä myöhästyvänsä töistä epäonnen ja naisellisen turhamaisuutensa takia.

Sitten päästäänkin jälkimmäiseen tapahtumasarjaan, joka nostaa mut ennakkorankingien kärkeen kun puhutaan himotusta Maailman tyhmin ihminen 2016-palkinnosta. Mä satutin illasta nilkkani. Normaali ihminen olisi tässä vaiheessa tilannut itselleen kotiinkuljetuksen, mutta mulla ei käynyt mielessäkään. Ei, kun junalla ja sporalla pääsee niin näppärästi! Säästetään luontoa, suositaan julkista liikennettä. Mä lähdin siis kulkemaan junalle reippaasti ontuen. Ontuva kävely synnytti terveen jalan sisäsyrjään rakkulan, joka puhkesi yhtä nopeasti kuin ilmestyikin. Yritin pitää pokerinaaman istuessani junassa, kun oikea nilkka oli kuin tulessa sisältäpäin, ja vasemman jalan kirvely pyrki nostamaan kyyneleet silmiin.

Varmaan jokainen kaltaiseni läski tietää mitä käy, kun sisäreidet hankautuvat kävellessä yhteen. Mä kävelin sunnuntaina kilometrikaupalla mekossa, jonka seurauksena reidet hiertyivät puhki. Männäpäivien kipu oli jo lähes unohdettu, kunnes hiertymät alkoivat vuotaa verta. Mulla kun oli tänään jalassa paitsi korkokengät, myös farkkushortsit pituudessa ehkä vähän liian niukat muttei kuitenkaan vielä mitkään farkkustringit. Laahustaessani sporalle lahkeet hilautuivat ylemmäs, ja reidet ottivat jälleen osumaa. Vanhat haavat revittiin auki, padot murtuivat.

Parinsadan metrin matka sporapysäkille kesti kymmenen minuuttia. Veikkaan, että jopa yksijalkaisen laiskiaisen liikehdintä olisi normaalimman näköistä kuin mun kävely tuolla matkalla. Peräti kaksi valveutunutta ympäristön tarkkailijaa katsoi asiakseen huomauttaa, että älä lähde korkokengissä julkisille paikoille ennen kuin olet oppinut kävelemään niillä. Minä, kymmenen vuotta koroissa kävellyt, epäonnen maininkien hukuttama punainen kääpiö reidet veressä. Itkuhan siinä pääsi. Häpeästä, kiukusta ja turhautumisesta.

Sanotaan, että aika parantaa haavat. Aikaa on aamuun asti, lisärohtona aion vielä kokeilla tiikeriteetä, lakujäätelöä ja sinkkivoidetta. Huomenna menen töihin kiireettä ja puputennareissa.

19 kommenttia

  1. No kannattaisiko laihduttaa jos reidet ottavat noin pahasti yhteen? Turha valittaa jos ei ole valmis tekemään mitään oman terveytensä eteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laihduttaminenkaan ei ole kaikilla mikään yksinkertainen juttu. Vaikka söisi vähemmän mitä kuluttaa, ei tulokset silti ole absoluuttisen varmoja.

      Poista
    2. Jos on päärynävartalo ja sitä myötä ns. reittä riittää, niin reidet osuvat kyllä helposti yhteen ihan normipainoisenakin. Itsellä on tuo sama ongelma ja atooppinen iho ei varsinaisesti auta asiaan.

      Poista
    3. Mä en ole edes päärynä, reisiä löytyy muutenkin. Ootko kokeillut ikinä rakonestopuikkoa (tyyliin Compeedin) sisäreisiin? Se on yksi taivaanlahja.

      Poista
    4. Sulla on aika herttaisia lukijoita, jotka yrittävät vahvistaa itsetuntoasi kutsumalla sinua ei-lihavaksi ja kauniiksi. Kun fakta on että olet liian lihava, mutta nykypäivän läskidenialisoitumisen takia valitettavan harva sen huomaa.

      Poista
    5. Mä puolestani kyseenalaistan tuon sun "läskidenialismisi" (luoja mikä sana!!) silkalla faktapuheella. Mun pituudellani olisin ylipainoinen 73,5-kiloisena. Lievänkin ylipainon haamuraja menee 61,2:ssa kilossa, jonka alle jään.

      Onneksi valtaosa mun lukijoista on herttaisia <3 Herttaisuus on viehättävä piirre ihmisissä.

      Poista
    6. Kun painoindeksi ei kerro mitään!!! Vaan se miltä näyttää ja sinä olet ruma läski. Paras paino aikuiselle naiselle on vähintään pituus-120 mikä ei voi kohdallasi ikinä pitää paikkaansa!

      Poista
    7. Ei onneksi pidä, en haluaisi painaa noin vähää. Ja olet oikeassa, vaa'an lukemat ja painoindeksi ei kerro tarpeeksi, vaikka olenkin normaalipainoinen, pidän itseäni vähän liian paksuna. En silti ymmärrä mikä tarve sinulla on hyökätä niiden kimppuun, jotka eivät allekirjoita mielipidettäsi minusta (=ruma läski.) Sinä katsot olevasi oikeutettu omaan mielipiteeseesi, mikseivät muut sitten ole?

      Poista
    8. Kiitos tuosta rakonestopuikko vinkistä! T: Se atooppinen päärynä :D

      Poista
  2. Mä en jaksa näitä sun ainaisia valituspostauksia. Eikö sulla ole mitään hyvää sanottavaa ikinä mistään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika harvoin oikeastaan :D Onneksi mun valituspostaukset tunnistaa jo ensimmäisistä lauseista, ne voi skipata jos ahdistavat.

      Poista
  3. Voi kurjuus :( kuulostaa aika karulta. Saat sympatiani! Itsehän haluaisin käyttää kauniita korkkareita mutta vaikka en oliskaan 183cm niin se etten osaa kävellä niillä on melko suuri este.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esteet on tehty ylitettäväksi ;) Eli ei muuta kuin harjoittelemaan sitä kävelyä!

      Poista
  4. Apua, mikä päivä..! Mun on pakko kommentoida tähän, että vaikka olen läski (ja nyt hei siis puhutaan ihan todellisesta läskiydestä), mulla on käynyt ihan mieletön tuuri reisieni kanssa: ne nimittäin eivät hierry! Hipiä lienee parkkiintunut lähes kolmenkymmenen vuoden jynssäyksestä niin tehokkaasti, että voin hiihtää vaikka alasti. Tää lienee se kuuluisa hopeareunus ihrapilvessäni.

    Mutta toivottavasti olet parantunut fyysisesti ja henkisesti päivän kolhuista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se reisien hankautuminen myös paljon ruumiinrakenteesta kiinni. Mulla oli toisinaan samaa ongelmaa jopa alle 40-kiloisena.

      Välillä kyllä tulee mietittyä niitä epäonnentähtiä, joiden alle on tainnut syntyä. Onneksi traumaattiset päivät ovat yleensä yhden yön jälkeen vain muisto vain :)

      Poista
  5. Voih! I feel for you! Juuri tuollaista voisi sattua myös mullekin, lohduttavaa tietää, että tällä planeetalla on ainakin yksi samanlainen koheltaja! :) Kerran olen kävellyt korkkareissa ja hameessa Rautatientorilta Sörnäisiin, mun via Dolorosa. Ja vain siksi, että halusin todistaa yhdelle miehelle, että kykynen siihen. Plus et tyyppi oli liian pihi ostaakseen sporalipun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Mä olen eräänkin kerran lähtenyt jatkoille, ja ruikuttanut kaveriporukalle että "ei sitten mennä kovaa, mulla on korkkarit enkä jaksa kävellä" ja kas kummaa, paahdan menemään ihan hirveää vauhtia muiden jäädessä kauas taakse. Siitäkös jalat kiittävät.

      Poista
  6. Mulla on aina ollut joku pelko korkkareita kohtaan. En osaa kävellä niillä, enkä oikeastaan uskalla edes kunnolla harjoitella, koska verkkokalvoilla vain kokoajan pyörii mielikuva meikäläisen nyrjähtävästä nilkasta...

    Tästä huolimatta olen aina salaa toivonut, että joku käännyttäisi mut pois korkkarikammosta. Olen nimittäin suuressa älykkyydessäni kuitenkin hankkinut itselleni peräti kolmet korkkarit, joista yksiäkään en tietenkään ole käyttänyt koskaan julkisella paikalla. En tiedä miksi, mutta varmaan noiden sun ihanien korkkarikuviesi ajamana toivoin, että nyt mä saisin kimmokkeen kokeilla taas niitä korkkareita. Pakko sanoa, että sitä kammoa ei tämä postaus ainakaan helpottanut... ;D Mutta jos se sinua yhtään lohduttaa, niin viihdyttävää tää postaus oli lukea kuitenkin! Sussa on selvästi pakinan kirjoittajan vikaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä osaan olla aika tragikoominen tapaus :D Mutta mun takia ei kannata alkaa kammoamaan korkkareita, aloittaa vaikka maltillisilla koroilla, ja jo pelkkä nilkkaremmi tukee paljon. Suosittelen kaikille lämpimästi korkokenkiä.

      Poista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.