Täydellisyydestä

Koska mä en voi olla täydellinen, voinko mä olla riittävä? Voinko mä olla mitään? Mikä riittää?
Noiden kysymysten syvissä pyörteissä mä olen viettänyt viime päivät. Koko kuluva syksy on ollut muutosten aikaa. Irtiottoja ja -päästöjä, joustamista, mukavuusalueelta poistumisia, rajojen rikkomisia ja heittäytymistä. Välillä voimien loppuminenkin on liipannut läheltä.

Vaikka sitä ei äkkivilkaisulla uskoisi, mä osaan olla vaativa perfektionisti. Tuhlaan energiaa kuunnellessani päänsisäistä ääntäni, joka kertoo, etten mä koskaan tule olemaan riittävä, vaikka tekisin mitä tai yrittäisin kuinka kovasti. Muille mä annan virheet helposti anteeksi, mutten itselleni. Näin syyskuun aikana sisäinen perfektionistini on nostanut päänsä mun fyysistä päätäni korkeammalle.

Omien vikojen, virheiden ja heikkouksien herrattareksi pääseminen on mulle vaikeaa. Vaikka katsoisi peiliin ja tiedostaisi täysin, että suurin vika löytyy itsestä, asian hyväksyminen ei meinaa onnistua. Ja itselleen on vaikeaa olla armollinen. Jos joskus onnistun jossakin, mä harvoin uhraan ajatustakaan hyvinmenneelle suoritukselle. En taputa itseäni olalle, en iloitse kuinka olen hyvä, upea ja mahtava. Totean korkeintaan, että noin se pitääkin suorittaa, virheettömästi, nyt eteenpäin.
Pahoja asioita sattuu, ja jokainen määrittää oman pahuutensa rajat. Pahan ei tarvitse olla median demonisoima sodan uhka, tai julma ja käsittämätön perhesurma. Pieni henkilökohtainen teko tai toteamuskin voi tuntua pahalta. Negatiivisuudet pitäisi vain käsitellä ja puhua läpi, niistä pitäisi yrittää päästä yli. Laskea se graniittilohkare pois sydämeltä, antaa oman olon olla helpompi.

Viime aikoina mun on ollut todella vaikea antaa itselleni lupaa valittaa, antaa lupaa epäonnistua, antaa armoa. Vielä vaikeampi on ollut antaa uusia mahdollisuuksia ja pyytää apua. Sitä ei saa pyytämättä. Ja apua ei osaa pyytää, jos ei ymmärrä sitä tarvitsevansa. Pitäisi uskaltaa näyttää omat heikkoutensa ja virheensä. Pitäisi uskaltaa hyväksyä oma epätäydellisyytensä. Onneksi tiedän, että mulla on lupa olla epätäydellinen itseni.

11 kommenttia

  1. Toivottavasti sulla on masennuslääkitys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole. Mä en ole masentunut, enkä käy missään terapioissa.

      Poista
  2. Aika huvittavaa kun sä puhut täydellisyydestä tolla ulkonäöllä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täydellinen ulkonäkö onkin paradoksi, makuja on niin monta :) Se asia on helpompi sisäistää, etten ikinä voi näyttää täydelliseltä, vaikka tekisin mitä.

      Poista
    2. Jokainen on omalla tavallaan kaunis ja täydellinen versio itsestään. Toivottavasti toinen anokin ymmärtää sen, ja löytää elämäänsä mielekkäämpää tekemistä kuin kasvottomana toisten ulkonäön haukkuminen.

      Kiitos ihanasta blogista Ida.

      Poista
  3. Eksistenssiangst kuuluu henkiseen aikuistumiseen ja suosittelen mindfulnessia lääkkeeksi. T. Nimimerkki Kokemusta on

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olemassaolo ja sen tiedostaminen ei ole ikinä ollut mulle minkään sortin haaste.

      Poista
  4. Asutko vuokralla? Liipolassa? Muun roskan seassa?

    VastaaPoista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.