Kronberget

Yksi mun must see-kohteita Helsingissä on jo vuosia odottanut Laajasalossa. Kruunuvuoren hylätyt huvilat. Luin männäviikolla alueen historiasta Minna Torpan ja Aurora Reinhardin kirjan Kruunuvuori - unohdettujen huviloiden tarina. Vaikka huviloiden kohtalon ajatteleminen saa mut todella surulliseksi, halusin päästä ne vielä näkemään. Aluetta uudelleenrakennetaan ja huvilat ovat lähes maan tasalla, joten nyt olivat viime hetket käsillä. Niinpä vapaan sunnuntaipäivän kunniaksi pakattiin kimpsut ja kampsut (=kännykkä ja matkakortti) ja lähdettiin seikkailuretkelle Itään kohti huviloiden hautausmaata.


Mä olen luonteeltani seikkailija, joten mun oli pakko päästä käymään jossakin huvilassa sisällä. Sisälle menoa en missään nimessä suosittele kenellekään, sillä talot ovat romahtamisvaarassa ja täynnä lasinsirpaleita. Mansardikattoinen niinkutsuttu Puutarhurin huvila vaikutti turvallisimmalta helppokulkuisimmalta tutustumiskohteelta, uskallettiin jopa yläkertaan, ja pieni itku pääsi kun näin nuo muinaisen lastenhuoneen kukkasin koristellut seinät. Yläkerrassa oli lisätaiteiltu epämääräisin graffitein, harjoiteltu jotakin jännittävää näytelmää ja tehty nuotioita. Onneksi ei ollut koko talo palanut.

Vaikka tuuli kuin tunnelissa, mä sinnittelin pitkän pitkän aikaa rantakivillä, katsellen meren kuohuja, iloiten välillä vilkkaavasta auringosta. Ja koska seikkailun ei tarvinnut päättyä taloille, kiivettiin koko Kruunuvuoren huipulle. Ja laskeuduttiin alas lähes pystysuoraa kalliota öljysataman aidassa roikkuen.

4 kommenttia

  1. Tuo paikka on kyllä mennyt muutamassa vuodessa tosi paljon rämäisemmäksi. Mulla on vielä vuodelta 2007-2010 kuvia, joissa Puutarhurin huvilassa on ehjät ikkunat ja puhtaat seinät, eikä tuo pyöreäikkunainenkaan huvila ollut vielä romahtanut. Ihmeellistä, miten graffitti"taiteilijat" ovat löytäneet tuonne näinkin myöhään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietoisuus paikastahan on räjähtänyt käsiin vasta viiden vuoden sisään, en siitä itsekään ollut ennen vuotta 2010 kuullut. Olisipa mielenkiintoista nähdä niitä kuvia!

      Poista
  2. Tiesitkö että näitä on yritetty nyt innolla polttaa viimeiset pari päivää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiesin kyllä ja surulliseksi vetää - mä kun haaveilin viettäväni kesäiltoja tuolla. En vain valitettavasti tiedä mitkä rakennukset palo on tuhonnut. Yhdessä oli sisällä aivan tajuttoman ihana huonekalu, ja olin tiedustellut rakennusten omistajalta olisiko minun mahdollista ostaa se - saamatta vielä kuitenkaan vastausta. Itkettää, jos tuo kaunis vanha kaluste on nyt tuhkana.

      Poista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.