Pulpitos

Kuten aina merenrantalomilla, Barcelonassakin mun ruokavalio koostuu enimmäkseen merenelävistä. Erityisesti mustekalasta, mä rakastan mustekalaa! Olen tähän mennessä syönyt mustekalaa niin keitettynä, grillattuna, paistettuna, kuin myös friteerattunakin.

Mustekalaa oli myös pakko yrittää tehdä itse, koska sitä saa tuoreena kauppahallista ja mulla on niin näppärä pikku keittiö! Resepti on joku periespanjalainen, tutun tutulta saatu perinneresepti, jonka ajattelin jakaa myös kaikille muille mustekalarakastajille.


Kahdelle
 500 g pieniä mustekaloja 
puolikas fenkoli 
1 punainen paprika 
2 valkosipulinkynttä 
3 sardiinifilettä 
1 rkl savupaprikaa (pimenton) 
1 dl kuivaa valkoviiniä 
1/2 tlk tomaattimurskaa 
oliiviöljyä 
suolaa 
(persiljaa) 




Puhdista tarvittaessa mustekalat. Kauppahallin kalamyyjä hoiti puolen kilon puhdistuksen silmänräpäyksessä mun puolesta, koska mä en ole koskaan käsitellyt kokonaisia mustekaloja. Poista fenkolista latvat ja siivuta se. Siivuta paprika ja valkosipulinkynnet.

Kuumenna tilkka öljyä pannulla. Kuullota valkosipulia ja paprikoita hetki, laske lämpöä ja lisää sitten sardiinit ja pimentonmauste. Mä en löytänyt lähikaupasta kuin tomaattimaustettuja sardiinifileitä, joten tyydyin käyttämään niitä. Anna hautua hetki.



Nosta lämpöä ja lisää pannulle valkoviini ja fenkolit. Anna kiehahtaa. Lisää mustekalat, suola ja tomaattimurska, laske taas lämpöä. Hauduta kannen alla vajaa tunti.



Persilja olisi tuonut annokseen paitsi väriä, myös lisämakua, mutta siinä mun surullisessa lähikaupassani ei edes tiedetty mitä persilja on. Fiksumpaa olisi ollut hommata ensin se resepti, sitten sen mukaan ainekset. Mun tapa kun oli ostaa ensin pääraaka-aine, jonka jälkeen pyysin ohjeen, sitten piti vielä metsästää lähistöltä välttävät ainekset kissojen ja koirien kanssa. Mustekala itsessään oli onneksi itkettävän hyvää, patonki tuoretta, ja viini täydentävää.

Ei kommentteja

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.