Roadtrip

Tätä jengii
Me seurataan
Etelästä pohjoiseen.

Terkut junasta! Mä olen herännyt tänä aamuna täysin epäinhimilliseen aikaan. Seuraavasta reilusta vuorokaudesta tulen suurimman osan vain istumaan paikoillani. Edessä on pikkuinen maisemakierros kauniissa Suomessa, Lahti-Helsinki-Oulu-Helsinki-Lahti. Kaksisataa kilometriä junassa, tuhat kaksisataa viisikymmentä kilometriä bussissa. Matkasää ei ole mitenkään imarteleva, onneksi kulkuvälineissä on katot.

Joskus mietin, onko näissä mun kuvioissani järkeä. Nytkin järkevämpi ihminen olisi ostanut esimerkiksi lentoliput, jos kerta sinne susirajan taakse on pakko päästä. Matkustusaika kutistuisi usealla tunnilla ja olisi muutenkin kivuttomampaa, jopa jossain sillipurkki-pienkoneessa. Mä rakastan lentämistä suuresti, ja bussithan on puolestaan se henkilökohtaisesti kenties vähiten mieluisa matkustusmuoto. Mutta näillä mennään, jokerifanius on opettanut ainakin tuota bussimatkustelun sietämistä. Reissun kruununa on runkosarjan kymmenenneksi viimeinen ottelu. Vähiin käy pelit liigassa, kaikki on otettava irti.

42 kommenttia

  1. Oot ehkä kaunein jokerifani mitä oon nähny :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahaha mikä vitsi anonyymiltä? Ootko ikinä käynyt katsomassa Eteläpäädyn naistarjontaa? Lukuisia kaunottaria joiden joukossa Iida on ihan silmiinpistävän ruma!

      Poista
    2. Jep, meitä on moneen junaan.

      Poista
  2. Sä näytät hoikistuneen!

    VastaaPoista
  3. Mieti paljon istumiset pitenee khl:lään mentäes...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piteneehän ne. Mutta eilenkin huomattiin, että se on asenteesta kiinni. Kun ei miettinyt, että matka on pitkä, se eteni yllättävän nopeasti. Ja kun varasi tarpeeksi virikkeitä.

      Poista
  4. Mikset viittinyt yhtään panostaa rumaan naamaasi peliä varten
    ? Olisi kohteliasta olla kaunis kun vieraspaikkakunnalle tulet. Kotipeleissäs saat mun puolesta olla millanen mörkö tahansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole mitenkään hirveän vieraskorea. Tulen omana itsenäni.

      Poista
  5. Vastaukset
    1. Kommenttisi kakkososa jää julkaisematta, pointti tuli selväksi ja olet lähes oikeassa.

      Poista
  6. Mä tykkään sun silmistä ihan hirveesti, ne on ihanan isot ja nätit :3 Ja sä oot muutenkin tosi kaunis! ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon kivasta kommentista :)) oot niin mukava <3

      Poista
  7. en tajua näitä ilkeitä kommentoijia, tuleeko oikeasti itelle parempi olo, ku saa haukkua toista jatkuvasti? musta iida oot ainaki kaunis, ja sun blogia on kiva lukea:-) kaikkea hyvää sulle !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luultavasti siinä on se syy. Omat murheet unohtuu kun ne saa sylkeä jonkun muun päälle. Laittaa "hyvän" kiertämään niinsanotusti.

      Kiitos sulle terkuista, kiva kuulla että viihdyt blogin parissa :)

      Poista
  8. Mä ihan totta voin fyysesti pahoin näistä sun saamista kommenteista. :D jollakin on TODELLA pahasti joku vikana. Toi menee niin överiks. Onneks et välitä noista, koska tyhmäkin tajuaa, että ei ihan kaikki muumit oo laaksossa noilla idiooteilla :D Ja iida, SÄ ET OLE RUMA! Ihan totta, jokainen senkin ymmärtää. Sun naamassa ei oo mitään mikä tekis susta ruman. Älä ikinä kuuntele noita paskiaisia.

    VastaaPoista
  9. Sulla oli kuulemma ollu jtn henkilökohtasii ongelmia tolla Oulun hallissa. Jotain väkivaltaa ja sylkemistä ainaki. Mä oon käsittänyt että tollasesta käytöksestä sais bannit fani reissuille. Sulla taitaa olla pullat aika hyvin uunissa siellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa vai että väkivaltaa, sylkemistä ja henkilökohtaisia ongelmia? Päin vastoin, mulla ei ollut tuolla(kaan) mitään henkilökohtaisia ongelmia kenenkään kanssa.
      Mulla oli mukavat erätaukokeskustelut kahden vanhemman paikallisen herran kanssa, ja katsomossa seisoin ihan kaiteessa kiinni, parin sentin päässä oululaista yleisöä. Pelkästään hyväntahtoista vittuilua pelin aikana puolin jos toisin, pelin jälkeen moni tuli vilpittömästi kättelemään mua ja toivotti hyvää kotimatkaa.
      Pullat on oikein mukavasti uunissa, mutta enpä ole koskaan käyttäytynytkään mitenkään bannin arvoisesti.

      Poista
    2. mistäköhän vitusta tää juttu on revitty ? xd t. lennu

      Poista
    3. No en tosissaan tiedä :DDD Onneks sä voit aina todistaa kuinka kauniisti käyttäydyin.

      Poista
  10. Moikka! Sa et varmaan tiedakaan etta susta puhutaan paljon vauvapalstalla (meidan aitien homppafoorumi) mutta tulit mulle heti ekana mieleen kun yhdessa ketjussa viitattiin NHL-tulokkaisiin. Oma poikani pelaa kiekkoa mutta ei pysty enaa tanaan kysymaan omilta valmentajiltaan vastausta (kello on jo viitta vaille 7 illalla taalla Minnesotassa) joten mietin etta sulta saisi varmaan vastauksen nopeammin.

    Eli miten NHL:ssa toimii toi pelaajien varvaaminen joukkueeseen? Viisumia ei tarvita alle 3kk oleskeluun mutta viisumin kanssa ei saa hakea toita. Jos vaikka suomalainen pelaaja tulee try outille NHL-joukkueeseen, eiko kyseessa olekin ns. viisumilain rikkominen kun suomalainen pelaaja tulee tavallaan tyohaastatteluun ja koeajalle antamaan jaakiekkoilijanayttoja. Vai miten NHL:n varvataan uusia pelaajia ulkomailta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua :D Oon kyllä tietoinen vauvapalstan pahoista kielistä. Mun on pakko sanoa että mulla ei ole aavistustakaan jenkkilän viisumilaeista ja vastaavista, en ole rapakon toiselle puolelle vielä päässyt vierailemaan. Viisumivapauden tiesin, mutten sitä, että viisumitta ei saa käydä työhaastatteluissakaan.

      Myöskään tohon try out-kysymykseen ja viisumioikeuksiin en osaa tyhjentävästi vastata. Eurooppalaisia pelaajia tarkkaillaan kykyjenetsijöiden eli scouttien avulla, jokaisella NHL-joukkueella on useita scoutteja, joiden tehtävä on käydä katsomassa pelejä ja bongata sieltä kehityskelpoisia pelaajia. Esimerkiksi Antero Niittymäki toimii Flyersin scouttina. Suomessa toimivat kykyjenetsijät sitten kiertävät ympäri maata katsomassa pelejä junnuista liigaan, tarkkailevat pelaajia ja raportoivat sitten työnantajaseuralleen. Vähänniinkuin tontut käyvät kyttäämässä lasten käyttäytymistä josta sitten raportoidaan Joulupukille.

      Pääsääntöisesti NHL-potentiaalisen EU-pelaajan tie kohti NHL:ää kulkee draftin kautta. Draft-vuoden noin sata potentiaalisinta sankaria kutsutaan about kuukausi ennen draftia ns. Combine-tapahtumaan, mikä on eräänlainen työhaastattelu, jossa eri NHL-joukkueet haastattelevat pelaajia ja heille teetetään kuntotestejä sun muuta rääkkäystä, viimeiset näytöt ennen draftia. Draft on se tapahtuma, missä joukkueet varaavat vuorotellen pelaajia. Varaus ei automaattisesti tarkoita sitä, että pelaaja tulee pelaamaan kyseisessä joukkueessa, mutta varanneella joukkueella on neljä vuotta aikaa tehdä sopimus, jos katsoo pelaajan sopivan joukkueen tarpeisiin. Päälle parikymppisiä pelaajia ei tarvitse enää varata, vaan änärisopimuksen voi saada "suoraan", kuten vaikkapa Ilari Melartin tapaus viime kesänä.

      Varanneet joukkueet sitten järjestävät silloin tällöin Prospect Campeja suojateilleen, jotka nämäkin voisi rinnastaa työharjoitteluun. Lapsukaiset siellä pelaavat jääkiekkoa ja yrittävät esiintyä mahdolliselle tulevalle työnantajalleen edukseen Esimerkiksi Teuvo Teräväinen teki Blackhawksin kanssa sopimuksen nyt viime kesänä tulokasleirinäyttöjen perusteella.

      Mun oma veikkaus on, että urheilua ei katsota ihan samanlaiseksi työksi, joten noita leirejä ei lasketa sitä työviisumia velvoittavaksi "työharjoitteluksi" koska pelaaja ei pelaa virallisia otteluita työnantajan paidassa. Try out on sitten eri asia, siinä ollaan nimenomaan koeajalla, ja pelaamassa joukkueelle, ja oletan, että tähän tarvitaan viisumi. Mä en valitettavasti tunne yhtään NHL-pelaajaa, en eurooppa- kuten en USA-taustaistakaan, joten en voi onkia selville virallista tietoa.

      Toivottavasti poikasi saa selvitettyä paremmin mieltäsi painavan asian, ja terkkuja Minnesotaan ! :)

      Poista
  11. Kiva blogi, olen seuraillut pidemmän aikaa ja on mukavaa kun bloggaat muustakin kuin siitä mitä olet viimeksi ostanut, se kulutushysteria kun on niin monen blogin pointti nykyään. Ja söpöt pingut sivupalkissa, aww!

    Toivottavasti jatkat bloggaamista vaikka saatkin noita hirveitä kommentteja. Ei ihmisillä ole näköjään nykyään yhtään käytöstapoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä en ole muutenkaan hirveän kulutushysteerinen ihminen, joten ostospostaukset on aika vähissä tässä blogissa.

      Mua ei muutama negatiivinen kommentti saa lannistumaan :) Bloggaan niin kauan kun se on itselleni mieleistä.

      Poista
  12. Vai että susirajan taa. Laajennas tyttö vähän maailmankuvaas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laajenna itse :) Tai kerro puolestasi minulle, missä se virallinen susiraja kulkee. Mä itse olen kuullut siitä monta tulkintaa, karjalaisen mummoni mielestä susiraja menee Ilomantsin kohdalla, ja perusstadilaisen mielestä kehä kolmosen. Oulu oli kummankin "rajan" pohjoispuolella kun viimeeksi kartastoa katsoin.

      Poista
  13. Susiraja kulkee sata metriä sinun ympärillä. Sen lähemmäksi kukaan ei tuollaista susirumaa rumilusta halua mennä. Terveisiä Oulusta ja haista paska.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D:::D:D.:D Tässä oli jo niin hyvä yritys, että pakko nostaa hattua!

      Poista
  14. Mustakin sä olet tosi nätti ja sun blogi hauska! Ainoa mitä ihmettelen on, että miksi et bannaa noita ääliöitä? Oletko ilmoittanut noista poliisiille? Mä luulen, että nuo ilkeät anonyymit ovat jotain lahtelaisia, voisit ehkä jopa tunnistaa ne kadulta (tai ehkä kyseessä on vain yksi hullu). Tuo nimittäin tuntuu jotenkin niin henkilökohtaiselta stalkkaukselta. En ymmärrä, että miksi blogissa vaivaudutaan edes käymään, jos siitä ei tykätä :D! Saati, että mainostetaan sitä eri palstoilla. Mä olen löytänyt sun blogin vauva.fi kautta, kiitos sun stalkkaajille siitä :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä miten blogin lukijoita pystyy bannaamaan. Tosin vaikka tietäisinkin, en luultavasti haluaisi lukijoita rajoittaa. Sotii niin paljon mun omia periaatteitani toisten sananvapauden ja stalkkausvapauden rajoittaminen, vaikka anti onkin paskaa.

      Lahtelaiset ovat varmasti ainakin joskus kirjoittaneet järjettömiä haukkukommentteja, sen verran olen kuullut peräänhuuteluita Lahden enemmän ja vähemmän pimeillä kujilla. Asialla olleet nippanappa mopoikäiset teinit, terkkuja vain <3

      "Mainostuksen" syy on luultavasti siinä, että mun vihaajillani on vahva fiksaatio siitä, että kaikki muutkin pitävät mun blogiani jonkun lähes kuolemantuomion ansaitsevan hirviön blogina, ja he yrittävät kerätä blogiini lisää haukkujia. Mä saan keskimäärin 15 kommenttia päivässä, jossa kerrotaan, että olen ruma ja/tai lihava. Ehkä mä alan pikkuhiljaa uskomaan ja teen jotain asialle. Massa on voimaa.

      Poista
  15. En pidä susta mitenkää sen erityisemmin kun muutkaan törkeet anonyymit mut säälin kuitenkin sua siit millasii kommenttei joudut kestään, noi menee jo kauas rakentavasta kritiikistä tai omasta mielipiteestä. Jollaki on näköjää iha vitun paha olla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tarvitse sääliä yhtään :D Mä en hyödy siitä mitään, sääli anonyymeja.

      Poista
  16. SAATANAN HUORA OULU EI OLE LÄHELLÄKÄÄN SUSIRAJAA!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten tää susirajaläppä voikin riipaista noin syvältä?

      Poista
    2. On niitä susia täälä etelässäki.

      Poista
    3. On. Ja jopa Suomea etelämpänä.

      Poista
  17. Lahdesta täältäkin puolelta. Yritä pärjäillä haukkujien kanssa :)

    VastaaPoista
  18. Afrikanmantereella ei ole (ainakaan luonnon-) susia. Eli välimerta voitaisiin pitää virallisena susirajana.
    t. knoppitietoa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta sitten taas ainakin Intiassa ja Omanissa on. Vaikea määritelmä tämä susiraja :D

      Poista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.