Luettua

Anna toivoi multa viime viikolla postausta lempikirjoista. Tässä olikin suuren miettimisen paikka. Kirjamaku kun on muuttunut vuosien saatossa elämän prioriteettien kehittyessä ja ymmärryksen kasvaessa, eikä Facebookinkaan lista ole ajan tasalla. Jopa tämän hetken lempikirjoja on vaikea listata, joten mä omistan kilometripostauksen kirjoille, jotka ovat merkinneet mulle paljon. Nyt tai joskus.


Stieg Larssonin Millenium-trilogia
Mulla ja Lisbeth Salanderilla on eräs yllättävä yhteinen tekijä. Kirjakaupan täti päätti kerran lukiokirjojen oston yhteydessä suositella ja myydä mulle koko trilogian huimalla alennuksella. Ja mä koukutuin sarjaan alusta asti, luin sen melkeinpä yhdeltä istumalta. Sitten ruotsiksi.

Mä pidin sarjan henkilöhahmoista, Monicaa lukuunottamatta. Näin kyseisen hahmon rasittavana ja tyrkkynä, enkä löytänyt (tai halunnut löytää) mitään samaistuttavaa. Ehkä mä olin alitajuisesti mustasukkainen Mikaelista, vaikka fiktiivisiin hahmoihin ihastuminen ei olekaan mun juttu. Juoni ei ollut sitä perinteistä dekkaria, ja vahvasti mukanaoleva, viihteellinenkin yhteiskuntakriittisyys kolahti ja sai ajattelemaan. Mun mielestä kirja on epäonnistunut, jos se ei jätä mitään ajateltavaa.

Koko sarja on julkaistu postyymisti, ja mulle tuossa piili se sarjan viehätys. Mikäli kirjailija olisi päässyt tekemään yhteistyötä kustantajan kanssa, juonta ja epäkohtia olisi hiottu, ja ehkä helpotettu koko lukukokemusta. Juoni kun oli paikoin jaaritteleva ja hajanainen. Se olisi kuitenkin vienyt kirjoista siivun itse kirjailijaa. Mun mielestä oli hienoa lukea sarja täsmälleen niin, kuin Larsson sen tarkoitti.
 

Solstaden, Tove Jansson
Henkilökohtaisesti, Tove Jansson on mulle maailman suurin taiteilija. Tove Jansson oli ruotsinkielinen, joten mulle on itsestäänselvää lukea hänen tuotantoaan ruotsiksi. Aivan hänen itsensäkirjoittamillaan sanoilla. Tykkään muutenkin lukea kirjoja alkuperäiskielellä, oman kielitaitoni rajoissa.

Kirjassa ei tapahdu oikeastaan mitään. Floridalaisessa aurinkokaupungissa on vanhusten lepokoti. Asiat tapahtuvat omalla painollaan, keskittyen henkilöiden välisten suhteiden kuvaamiseen. Ajoittain lakonista, toisinaan hyvinkin lämmintä kerrontaa. Ja amerikkalaisfraaseja. Todella hiljainen, mutta lämmin kirja. Ja mulle sellainen kirja, joka on luettava aina ulkona, kesän kuumimpana päivänä.




Lemmikkikaupan tytöt, Anja Snellman
Tämän kirjan luin ensimmäistä kertaa heti sen ilmestyttyä. Luin sen teininä monen monta kertaa, jonka jälkeen en ole siihen palannut. Keskellä vaikeinta teini-ikää, neljätoistavuotiaana. Kaksi teinityttöä joutuvat osa-aikatöiden kautta puolivahingossa mukaan prostituutiorinkiin. Linda Rossissa näin alter egoni, mielettömän kaunis vapaan kasvatuksen tuotos, joka oli aina valmiina menemään. Aina piti olla hauskaa, ja jos joku kysyi miksi, ainoa sopiva vastaus oli miksipä ei.

Kirja ei aikoinaan toiminut muhun ihan kirjailijan toivomalla tavalla. Ei varoittavana esimerkkinä, (vaikkei musta tullutkaan yksityistä seksiorjaa Välimerelle.) vaan lähinnä groteskina ja inhorealistisena kuvauksena liian kokeilunhaluisesta elämästä. Sen sijaan se opetti, että helposti kärjistettävissä olevat asiat, kuten juurikin prostituutio, eivät ole mustavalkoisia. Ja ennen kaikkea sen, että vapaudella on aina hintansa.


Nenä, Nikolai Gogol
Son on venäjäksi uni. Toisin päin se on nos, nenä. Tässä kiteytyy kirjan ydin. Kohunovelli 1830-luvulta, jossa parturi löytää aamupalalla leivästään asiakkaansa nenän, josta yrittää hankkiutua eroon. Kollegioasessori herää ja huomaa nenänsä puuttuvan. Nenättömyys tekee hänestä epävarman, ja hänestä tulee häikäilemätön saadakseen nenänsä takaisin. Narsistinen nenä pukee päälleen valtioneuvoksen vaatteet ja alkaa kekkuloimaan ympäri Pietaria. Ei ihan normipäivä edes Venäjällä.

Novelli oli mulle ensimmäinen venäläisen klassikkokirjallisuuden teos, jota en vain selannut läpi, vaan yritin ymmärtää. Yritin oikein kovasti, kunnes ymmärsin, että novellia ei voi ymmärtää. Asioita ei selitetä, vaan silti selitysten etsiminen ja miettiminen oli kenties hauskin osa lukukokemusta. Eikä väärää tulkintaa ole.

Alkuperäisversion loppu oli antikliimaksinen, kollegioasessori herää ja toteaa hohhoijaa sepäs olikin vain unta. Sittemmin Gogol halusi antaa lukijalle mahdollisuuden pohdiskella toden ja kuvitelman välillä, ja jätti uniselityksen pois. Viittaukset uneen säilyvät silti taustalla halki novellin, kertojan jopa pyydellessä ajoittain anteeksi asioiden käsittämättömyyttä. Järkevä teos järjettömyydessään, normeja rikkova ja satiirinen.



Elävät kuvat, Terry Pratchett
Terry Pratchett on varmaankin mun lempikirjailija. Muistan kuinka sekä äiti että kummitäti yrittivät saada mua vuosikaudet lukemaan kirjoja kiekkomaailmasta. Kun kirjan alussa höpistään avaruudessa seikkailevasta kilpikonnasta, jolla on norsuja selässään, kaikkea vihaava teini läväyttää kannen aika nopeasti kiinni. Tylsää. Jotain muuta, kiitos.

Pratchett kirjoittaa fantasiaa, joskaan ei perinteistä sellaista. Satiirista, parodisoivaa ja humoristista. Kielenkäyttö on oivaltavuudessaan paikoin täysin yliampuvaa. Kaikki näyttivät siltä kuin olisivat olleet paikalla jo pitemmän aikaa: itse asiassa jotkut heistä nyyköttivät paikoillaan niin synnynnäisen lannistuneen näköisinä, että he saattoivat olla alkuperäisten esihistoriallisten jonottajien jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa.

Taustatarinoita on useita, ja kartallapysyminen on toisinaan haastavaa. Mä henkilökohtaisesti rakastan kirjailijan tapaa tähdittää tekstiin viitteitä ja sivuhuomioita, jotka ovat joskus täysin epäoleellisia. Ja tapahtumaympäristöt ovat yllättävänkin tuttuja, eikä oikean elämän esikuvaa ole vaikea löytää. Kuten Elävissä kuvissa rakennettava Holy Wood.



Eikä yksikään pelastunut, Agatha Christie
Epäkorrektin alkuperäisnimen omaava klassikko. Meidän piti lukea tämä ihan seitsemännen luokan alussa. Musta tämä oli silloin ihan kamala kun kaikki kuoli, sanottiin neekeri ja ainoa mieleenjäävä oli se kuuluisa neekeriruno. Olin ehkä naiivi lapsi, mutta mun mielestä tämä kirja luetettiin liian aikaisin. Onneksi tartuin siihen vanhemmalla iällä uusiksi, olisin muuten menettänyt paljon.

Sotien välisen ajan arjen kuvaus on kiintoisaa luettavaa, kaikkine sosiaaliluokkien ja rotujen välisine eriarvoisuuksineen, stereotypioineen ja peribrittiläisyyksiä. Teetä juodaan kello viisi vaikka mikä olisi. Kirjan kruunaa oikeasti yllättävä juonikuvio täyskäännöksineen. Arvoitus, johon lopulta löytyy täysin looginen selitys. Murhia ilman suurta salapoliisikikkailua.

Mun kirja on ostettu jostain hankolaisesta divarista eurolla viitisen vuotta sitten. Kaipasin matkalukemista, ja muistin kirjan sinä tylsänä raakana dekkarina yläasteelta. Mulla oli edessä pitkä matka, joten joku pitkäveteinen jaaritelma sopisi reissukaveriksi kuin nyrkki nenään. Aika multaa muistot, sanotaan. Kirjasta oli muutamassa vuodessa tullut äärimmäisen mukaansatempaava ja ovela.



Harry Potter-sarja, J.K. Rowling
Mä olen juurikin sitä Potter-sukupolvea. Mä kasvoin Harry Potter-saagan parissa. Tutustuin sarjaan tokaluokkalaisena, ja yhdeksänvuotislahjaksi sain kaikki siihen mennessä ilmestyneet neljä osaa. Samoihin aikoihin ilmestyi ensimmäinen elokuva.

Koska englanninkieliset Potterit julkaistiin aiemmin, ne ostettiin välittömästi ja luettiin englanniksi. Myöhemmin sitten myös suomeksi. Mun englanninkielen taito oli ihan surkea joskus seiskaluokkalaisena, mutta sitä enkkupotteria oikeasti luettiin. Itku kurkussa ja sanakirjan kanssa, tarinassa oli päästävä eteenpäin. Ja kirjat luettiin lähestulkoon yhdeltä istumalta. Salaa öisinkin, ja koulussa pulpetin alta. Ja niitä jaksoi lukea uudestaan ja uudestaan.


Liisan seikkailut ihmemaassa, Lewis Carroll
Ainoa kirja, mistä haluaisin tatuoittaa lainauksen. Kuten varmaan onkin jo tullut selväksi, mä pidän absurdista kirjallisuudesta. Ja sanaleikeistä. Näitä pullollaan oleva Liisa ihmemaassa on teos, johon en kyllästy koskaan. Jälleen kerran kirja, jossa kirjailijan ei tarvitse yrittää selitellä käsistäkaranneita juonenkäänteitä, vaan kaikki on helppo kuitata unennäkönä.

Kaikilla on mielleyhtymä kirjasta lastenkirjana, mutta sellainen se ei puhtaasti ole. Hahmot ovat käytännössä täysiä friikkejä, jopa pelottavia. Mä näin lapsena painajaisia siitä tupakoivasta madosta, tupakointi kun oli yksi maailman suurimpia rikoksia. Eikä kaulojen katkomisesta fantasioiva Herttakuningatarkaan vaikuta miltään hyvältä haltiatarkummilta. Tosikoille kirja olisi varmasti raivostuttava kaikessa epäloogisuudessaan. Tapahtumat eivät olleet millään tavoin järkeenkäypiä. Mutta mitäpä ihmemaassa juonella tekisikään?

16 kommenttia

  1. Oon aika pettyny suhun. Odotin sulta järkeviä ja kiinnostavia kirjoja, mutta sähän luet samaa kliseistä paskaa mitä kaikki muutkin teinit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon pahoillani :( Luen paljonkin eri kirjallisuutta, tässä oli esitelty vain lempparit. Mun mielestä kuitenkin kaikki lukeminen on hyvästä, niin kliseisten, klassikoiden, ug-kirjallisuuden, faktan kuin fiktionkin.

      Poista
  2. Et varmaankaan omista noiden kirjojen tekijänoikeuksia? Olet varmaankin tietoinen, ettei sinulla ole oikeus julkaista tekijänoikeussuojattua materiaalia vaikka olisitkin itse kuvannut, vaan täten olet korvausvelvollinen kirjan kirjoittajalle julkaistessa kuvan hänen teoksestaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ollut ollenkaan tietoinen tollaisesta tekijänoikeuspykälästä, enkä nyt kiireessä sitä kerkeä itsekään etsimään. Aika erikoista, kirjakuvia kun on näkynyt blogeissa ihan maailman sivu, ja tästä mua ei ollakaan aikaisemmin huomautettu.

      Poista
  3. suosittelen sulle berlin alexander platzia. muistan että mainitsit joskus että osaat saksaa. musta toi on ihan mahtava kirja! kieli on kyllä ehkä hieman vaikeaa jos saksa ei ole äidinkieli mutta tosiaan kirjoista saa huomattavasti enemmän irti alkuperäiskielellä!

    kiva blogi sulla muuten! mua kiinnostaisi postaus suomalaisesta fanikulttuurista! itse omistan zsc lionsin kausikortin ja champions leaguessa olin espoossa katsomassa peliä. jotenkin suomalaisten tapa seurata peliä vaikutti niin erilaiselta kuin meidän.

    viele grüsse aus der schweiz

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saksalaisklassikot multa on jäänytkin pitkälti lukematta, olen lukenut paljon vain lastenkirjallisuutta, kuten Rudi Rüsselia :D Saksa ei ihan ole äidinkielen tasolla mulla, luetunymmärtäminen on paljon puheen ymmärtämistä jäljessä. Mutta lukemallahan se kehittyisi.

      Toi fanikulttuuripostaus on aika haastava toteuttaa, ihan siitä syystä, että kansainvälistä vertailupohjaa multa ei juurikaan löydy. Juurikin muutamasta Lions-fanista koostuva ryhmä pesi kyllä mennen tullen Jokerifanit viime kesänä European Trophyn höntsäottelussa parintuhannen katsojan pikkuhallissa. Siellä sitä ääntä ja väriä osataan käyttää. Suosittelen sulle Jokerinäkökulmasta kirjoitettua katsomokulttuuriin keskittyvää On pääty Areenalla-blogia, mikäli suomimeininki kiinnostaa :)
      http://blog.betsafe.com/paatyareenalla

      Poista
  4. kyllä osaa naiset olla inhottavia toisilleen! helppohan se on anonyyminä huudella :p Mä en ymmärrä miten joku voi oikeesti käyttää elämäänsä muiden mollaamiseen blogeis :d mun mielestä sulla on kiva blogi ja ihmisenäkin ihan asialliselta vaikutat, en ymmärrä mistä nää haukkuviestit oikein kumpuaa..! Mutta haters gonna hate :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläpä muuta sano :) mun mielestä on taito jo sinänsä löytää kaikesta negatiivista, jopa lukemistani kirjoista. Toivottavasti tämä taito realisoituu häijyjen anonyymien elämässä jotenkin hyödyllisestikin.

      Poista
  5. Mitä ihmeen viisikymppisiä kavereita sulla on Helsingissä? Ja mistä ydinvoimaloista puhuitte? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Siis salakuunnellaanko mun juttuja oikeasti julkisilla paikoilla? Olin isäni ja hänen tamperelaisten kavereiden kanssa viettämässä Helsinkipäivää, ja meillä on tapana puhua myös yhteiskunnallisista ja ajankohtaisista aiheista muun jutustelun lomassa. Kuten tuolla hetkellä siitä, valmistuuko Olkiluodon kolmas ydinvoimalaitosyksikkö koskaan.

      Poista
  6. Jesjes tätä oon odottanu! On aina kiva kuulla muiden lukukokemuksista ja saada uusia kirjoja omalle must read -listalle! Ite oon kanssa ahminu kaikki Millenniumit ja Potterit. Millenniumit piti lukea moneen kertaan, koska mulla on paha tapa lukea vähän hypellen jos tulee vastaan tylsähköjä kohtia. Potterit on maailman parasta antia Liekehtivään Pikariin asti, sen jälkeiset kirjat on omaan makuuni vähän väkisin väännettyjä ja viimeinen osa oli niin pohjanoteeraus, että melkein kadutti sen lukeminen. Kuitenkin kokonaisuutena mieletön sarja ja enimmäkseen mahtava. Mulla on tällä hetkellä kesken Kaurasen Sonja O. kävi täällä, sen jälkeen olis tarkotus siirtyä tohon Lemmikkikaupan tyttöihin, heti kun onnistun sen jostain metsästämään. Tove Janssonin tuotanto on mulle täysin vieras, vaikka joskus ala-asteella jonkun muumikirjan luinkin (pettyneenä siihen, miten poikkeava se oli piirrettyihin verrattuna. 9-vuotiaana se oli suuri shokki). Mulla on paha tapa lukea jo kerran hyväksi todettuja kirjoja uudestaan ja uudestaan, ja sen takia uusien kirjojen aloittaminen on työläs prosessi, skeptisen luonteen omaavana pelkään pettyväni kirjan mahdollisesta huonoudesta;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liekehtivän Pikarin jälkeen Pottereiden tyyli kyllä muuttui reilusti synkemmäksi. Mä en nähnyt sitä niinkään pahana juttuna, ilmestyivät juuri sopivasti teiniangstivuosien aikaan milloin kaikki muukin oli niin synkkää ja masentavaa :D

      Mä rakastan muumikirjojakin siitä syystä, kuinka erilailla ne näkee lapsena ja aikuisena. Vaikkapa Muumipappa ja meri on lapsena lähinnä kertomus retkestä, mutta aikuisena siinä huomaa paljon suomalaistyylistä melankoliaa, Muumipeikon murrosikäistymisen, masennusta, burn outin, yksinäisyyttä ja läheisyydenkaipuuta. Kannattaa lukea ihan vanhemmallakin iällä muumeja, nekin ovat ikuisia klassikoita.

      Mulla on sellainen ajatusmaailma, etten pety kirjoihin koskaan. Vaikka teos olisikin sisällöltään täyttä ruikulia, olen iloinen että luin sen, ja yritän oppia siitä jotakin. Vaikka sitten esimerkkejä huonosta kirjoittamisesta jos en muusta :D

      Poista
  7. Millon oot viimeeks ollut jossain yökylässä? Ootko useinkin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ihan kunnon kyläluuta :D Tänään menossa ja viikonloppunakin tuli oltua.

      Poista
  8. Hih, Gogol on kyllä loistava! Novelleista toiseksi paras on Päällystakki, Nenä tietty ykkösenä. Ootko jo lukenut Kuolleet sielut?

    Pari kirjavinkkiä:

    Anja Kaurasen (Snellman) Kultasuu on huikeaa kielen ilotulitusta. Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan on ehkä maailman paras romaani. Ja kannattaa tsekata myös sellaiset klassikot kuin Pantagruel (Rabelais) ja Paroni puussa (Calvino). Niin paljon hyviä kirjoja, niin vähän aikaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en oikein päässyt Kuolleisiin sieluihin sisään, Tshitshikov jäi jotenkin tosi etäiseksi hahmoksi, varmaankin loppuratkaisun takia. Pitää varmaan lukea taas jossain vaiheessa uudestaan. Mun mielestä Gogol on parhaimmillaan juurikin novelleissa.
      Kiitos paljon kirjavinkeistä :) Kunpa sitä aikaa olisi tosissaan enemmän.

      Poista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.