Klassikko

Peli, jonka lippu kolahti postilaatikosta jo elokuussa. Peli, jota on odotettu kuin menninkäinen auringonlaskua. Peli, jossa astutaan vähän lähemmäksi jääkiekon alkuaikoja. Peli, jossa ratkaistaan kenties lopullisesti Stadin herruus. Derbypäivä. Viimeinen derby.

Mun aamu alkoi vapaaehtoisella ylösnousemisella jo puoli kahdeksalta. Äiti haki Mymmelin eilen hoitoon, ja kissatta nukkuminen sujui ennakko-odotuksista poiketen huonosti. Heräsin viisitoista kertaa yön aikana noin vartiksi kerrallaan, odottaen, josko se kissa jostain hyppäisi viereen nukkumaan. Eipä hypännyt.

Aamu-, aamupäivä- ja päiväkahvin voimalla eteenpäinmeneminen tietää, että olen erittäin väsynyttä eli rasittavaa seuraa. Onneksi Leena on luvannut olla mun vierelläni niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin. Tyhmistä lupauksista joutuu kärsimään, nimimerkillä kokemusta on.

Suoraan sanottuna olin pettynyt, kun Talviklassikkoa ei päästy käymään oikeassa talvisäässä. Kuvat vihreän ruohon keskellä kököttävästä kiekkokaukalosta eivät ole talvisia eivätkä klassisia. Enkä nyt tarkoita, että olisin toivonut tappavia 20 asteen pakkasia. Ne ovat kirjaimellisesti liian jäätäviä, varsinkin yhdistettynä helsinkiläishenkiseen merituuleen. Stadikalla on tuullut aina kuin venäläisfilmeissä mun ollessa vierailulla.

Olisin ollut iloinen kunnon talvipukeutumismahdollisuudesta, että olisin saanut heittää toppahousut ja uggit jalkaan, karvalakin päähän ja kolmet lapaset päällekkäin. Jatkotkin kun alkavat käytännössä suoraan matsin jälkeen, olisin voinut vaikka baarijonossa riisua toppahousut kassiin, vaihtaa kengät, ja ollut valmiina juhlaan. Mulla oli jopa Muumi-kädenlämmittimet valmiina, mutta sitten saatiin pilvisiä plusasteita. Olisi voinut sääherra tehdä edes yhden päivän poikkeuksen.

2 kommenttia

  1. Mikä sun kasvatuksessa on mennyt pieleen että susta on tullut narri, pelle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vapaa kasvatus. Jääkiekon osalta. Olin alta kymmenen, kun isä sanoi minulle matsissa, että saan olla mitä mieltä tahansa, mun ei tarvitse kysyä mielipiteisiini lupaa.

      Mulle ei ole puettu heti synnärillä Reipas Lahti-bodya eikä paukutettu kalloon että Pasi Nurminen on maailman paras maalivahti koska Lahti. Mä sain alkaa tykkäämään Kari Lehtosesta vaikka se oli isän näkökulmasta vastustajan maalivahti, ja narrirätteihin pukeutumisesta ei tullut kiukkuista palautetta.

      Kyllä dädiä taitaa pikkasen harmittaa, että lempijoukkueeksi ei muodostunut sama kuin hänellä, aina tulee huvittuneita hymähdyksiä, kun kerron, että _meillä_ on uusi sentteri ja _me_ pelattiin päin helvettiä eilen. Tiedän kuitenkin hänen olevan iloinen siitä, että musta on kasvanut aidosti jääkiekosta kiinnostunut lapsi. Mun kanssa voi keskustella erittäin analyyttisesti, eikä siitä, onko Olli Jokinen paremman näköinen hiuksilla vai ilman ja olisivatko Mikael Granlund ja Sara Sieppi ihana pariskunta.

      Poista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.