When in Rome

Pari kertomusta kohtaamisista roomalaisten kanssa. Vaikka mä olen aiemmin saanut tutustua moniin italialaisiin, laziolaiset ovat mulle vähän vieraampaa rotua. Muutaman päivän katsaus opetti, että paikalliset ovat lähes poikkeuksetta vilpittömän ystävällisiä ja auttamistahtoisia.

Maanantaina Cavourin tuntumassa metrotunnelissa oli sattunut tulipalo, savua levisi pitkän matkan päähän kadulle ja kokonainen kadunkulma oli eristetty. Käveltiin palopaikan ohitse, palomiehiä ja poliisiyksikköjä oli kymmenittäin. Mä jämähdin tuijottamaan jälkisammutustöitä ehkä vähän pidemmäksi aikaa kuin olisi normaalia, koska yksi palomies kipitti mun luokseni taputtelemaan rohkaisevasti olalle ja kertoi, että ei hätää, tilanne hallinnassa eikä palo ole levinnyt, mitään myrkyllistäkään ei ole palanut eikä ole mitään syytä pelätä. Ei mua pelottanut, mutta kiitos tiedosta!


Keskiviikkoiltana käytiin katsomassa auringonlaskua ja maisemia Gianicolo-kukkulalla. Giuseppe Garibaldin aukiolla oli muutamia turistikojuja, ja yhdessä baarin oloisessa myytiin proseccoa kolmella eurolla. Kojusta annettiin lasin kylkeen kaksi kulhoa pähkinöitä ihan ilmaiseksi, ilmeisesti johtuen siitä, että päivä oli pitkälti lopussa ja halusivat ylimääräisistä roippeista eroon. Sain myös luvan mennä lasikippojen ja kuppien kanssa kauemmaksi muurille istumaan. Ja koska mun sangen pienet kaksi kättä, skumppalasi ja kaksi kulhoa on lähes mahdoton yhtälö, baarin toinen työntekijä lähti kantamaan niitä mun kanssa suorastaan hävettävän kauas muurin reunalle. Kieltäytyi vielä tipistä mokoma.


Yritettiin epätoivoisesti päästä Vatikaaniin peräti kahtena päivänä. Tarkoituksena oli mennä vain Sikstuksen kappeliin freskoja katsomaan. Keskiviikkona paavi päätti varastaa show'n. Ilmeisesti minä ja äiti oltiin ainoat Vatikaaninvierailijat, jotka eivät tienneet, että paavi pitää keskiviikkoisin jonkun aukiollakiertelemistilaisuuden ja saarnan. Väkeä oli enemmän kuin vesikauhuisia supikoiria Venäjällä, mutta ei silti osattu aavistaa mitään. Luultiin, että kyseessä on kasa uskontohörhöjä, jotka leiriytyvät aukiolle nähdäkseen, josko paavi vilkuttaisi jonain hetkenä jostakin parvekkeelta.

Mä havaitsin lähes lapsenomaisesti riemuiten, että Pietarinkirkon aukiota reunustavat pylväät on merkitty roomalaisin numeroin, ja havaintoni huvitti suuresti nuorta pappia. Hän vihjasi meille, että kannattaa mennä aukiolle seisomaan, ja ohjasi meidät aitaukseen, jonne olisi virallisesti päässyt ilmeisesti vain Vatikaanivaltion audienssilla. Pian itse paavi saattueineen tuli kansan keskuuteen kiertelemään vaunuilla, ja jakeli jotain take away-kahvin näköisiä pöniköitä onnekkaille uskovaisille. Mä näin paavin lähimmillään ihan muutaman metrin päästä, mutta kahvikupit jäivät arvoitukseksi.


Ei pelkkää hyvää ilman kielteistäkin, mun shoppailuinnostus kuoli käytännössä alkuunsa saatuani ensimmäisessä vaatekaupassa asiallisen ja ystävällisen vastaanoton. Astuttuamme erääseen kohtuuhintaiseen amerikkalaisketjuliikkeeseen sisään, nenänvarttaan pitkin koko maailman näkevä myyjä vastasi mun tervehdykseen, että meillä ei ole tuon kokoisille mitään, kiitos ja näkemiin. Eli katseleminenkaan ei ole sallittua, ellei ole nollakokoa. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi ollut joku via Condottin naamarajallisista luksusliikkeistä (tosin Pradan liikkeestä tultiin ihan kadulle tuomaan hajuvesinäytettä), mutta että tavallinen pikkuliike lähiössä... Vaatekauppoihin en uskaltanut enää Roomassa mennä.

29 kommenttia

  1. Mulle kävis hyvin, että joku italialainen palomies tulis silitteleen selkää :D Voisin jopa esittää, että olisin ollut järkyttynyt siitä tulipalosta..

    Upeen kuulonen reissu, olis ihana lähtee jonnekin ulkomaille pitkästä aikaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti se oli aika vanha eikä muutenkaan ihan mun maun mukainen :/ Mutta onneksi kuitenkin huomaavainen ja kohtelias. Mun matkakuume ei todellakaan sammunut tähän visiittiin, seuraavaa reissua odottelemaan :D

      Poista
    2. Korjaan --> mulle kävis hyvin siis joku hottis italialainen palomies :D

      Ootko käynyt barcelonassa? Tutut kävi jonkin aikaa sitten ja kuvien perusteella hieno kaupunki!

      Ootko muuten seuraillut yhtään sm-liigaa nyt? Huomenna jännät paikat kun viäki pelataan finaalipeli kärpät-tappara! Oon nyt seuraillutkin noita pelejä, enhän mä niistä mitään periaatteessa ymmärrä kylläkään.. :D

      Poista
    3. Niitä kyllä löytyi - siksi mä jäinkin tuijottamaan ehkä liian pitkäksi hetkeksi :D
      Mä oon käynyt kahdesti Barcelonassa, viimeksi vajaa vuosi sitten. Aivan ihana paikka sekin, sinne on helppo palata :)

      Liigan seuraaminen on jäänyt vähemmälle, mun intressit on pitkälti NHL-pleijereissä. Kävin katsomassa baarissa pari erää tokasta finaalista, mutta kumpikaan finaalijoukkueista ei ole mun suosikkeja, ja mun on pikkaisen vaikeaa seurata neutraalisti kiekkoa :D

      Poista
  2. Vitsi rupes ärsyttää toi vaatekauppajuttu sun puolesta :/ mut ihania kuvia ja toivottavasti ollu muuten tosi kiva reissu! kommentoin muuten ekaa kertaa vaikka oon seuraillu sun blogia jonkin aikaa jo :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi kaupoilla on oikeus valita asiakkaansa, ja asiakkailla kauppansa :) Oli kyllä kerrassaan mainio reissu, Italia maana on ihanampi mitä osasin kuvitellakaan. Kiva että oot tykännyt blogista (:

      Poista
  3. Aika tökeröä sulta mustamaalata vaateliikettä blogissasi, varsinkin kun syy on ihan omissa kiloissasi eikä tuossa vaatekaupassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siksi en maininnutkaan liikettä nimeltä. Ymmärrän kyllä, että one size-liikkeistä tuskin löytyy mulle päällepantavaa, mutta katselemassa olisi silti ollut kiva käydä.

      Poista
  4. Aika ikävä toi vaatekauppa juttu :/ mut ilmeisesti muute ollu hyvä reissu?
    Ja pakko sanoo et on ny kivoi kuvii. Byy kerkisit enne mua roomaan senkin kakkapylly! :D ♡
    Nähää viikonloppuna!
    t.johanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneks mä en anna tollasten tempausten pilata reissua :D Ja me lähetään tonne kohta sitten yhdessä :)) Jee nähdään pian (:

      Poista
  5. kuulostaa ihanalta reissulta ja ihanilta ihmisiltä:) lukuunottamatta rudea myyjää.

    t. lennu lennart lenski

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikkien myyjienkään elämäntehtävä ei ehkä ole myydä :D Erittäin hyvä reissu oli tämä.

      Poista
  6. Niimpä. Ehkä myyjäl vaa huonopäivä..tai asennevamma eikä mitään asiakaspalvelutaitoja. :D mite meni paluu lento vai vieläkö reissun päältä kirjottelet?t
    t.kakkapyllykakkonen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Reissun päältä eli lentskarista - tää on nykyaikaa :D Sievä paluulento kertakaikkisesti, lennettiin auringonlaskun siivellä.

      Poista
  7. Ja ei muute huono idea! Pitää alkaa säästää. Ja sithä sä voit melkeempä toimia mulle oppaana ku soot ollu jo :D haha.
    T.samakakkapylly

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin voin yrittää :DD Paljon jäi vielä näkemättä!

      Poista
  8. ah niin ikävä tulee omaa muutaman vuoden takaista Rooman reissua, noi maisemat ja paikat... <3
    -Nina

    VastaaPoista
  9. vitut sä köyhä paska oot missään ulkomailla ikinä käynyt, nääkin kuvat on googlen kuvahausta kaikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Köyhyyttä on monenlaista, toisilla se on järjenköyhyyttä :) Laittaisitko linkit niihin kuvahaulla löytämiisi kuviin, mua kiinnostaa missä omaottamat kuvani seikkailevat.

      Poista
  10. Moi! Toi vaatekauppa juttu on niin erilainen kuin Suomessa. Italiassa jos ovessa lukee entrata libera niin silloin voit mennä katsomaan. Muuten olisi niinkuin vähän pakko ostaa, paitsi jos ei löydy juuri sitä mitä hait. Et voi siis mennä vain katselemaan. Mitä noihin kokoihin tulee niin monessa kaupassa koko 42 on suurin, mutta esim. Abercromb& fitch myy niin pientä etten edes 58kg painavana saanut mahtumaan muuta kuin miesten osastolta jotain päälleni. Luulen että jenkeissä on suurempia kokoja tarjolla. Hollisterilla en edes haaveile kokeilevani farkkuja vaikka lantioni on 95, eli ei mikään mahdoton. Jos joku kerta tulet Milanon suuntaan niin voin näyttää jotain kivoja vaatekauppoja, etkä varmasti palaa takaisin kotiin ilman uusia vaatteita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en muista lukiko siinä ovessa mitään, mutta tuollaisesta käytännöstä en tiennyt. Aika hassua. Ja tiedän liikkeen myyvän kuitenkin asusteita, kuten tosi kivoja koruja, jotka mahtuisivat vaikka kaksisataakiloiselle kolmiraajaiselle lampaalle.

      Milanossa oon käynyt pikaisesti päivän ohikulkumatkalla. En pidä täysin mahdottomana ettenkö palaisikin joskus sinne :)

      Poista
  11. Hei yksi kysymys olisi, mikä tosin ei liity pätkääkään tähän poataukseen :D Tiedätkö kun jokereilla on 6.5 se locker rooom-tapahtuma niin onko se avoin kaikille vai pääseekö sisään vaan jäsenkortilla? Mullahan ei mitään jäsenkorttia ole mutta intoa olisi mennä ja mietin nyt et käännytetäänkö mut ovelta pois :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun käsittääkseni Locker Room Sale on kaikille avoin tapahtuma, mutta ihan varmaksi en uskalla sanoa. Ainakaan viime vuonna multa ei kysytty jäsenkortteja kun sisälle marssin. Voin vielä kysyä vahvistusta väitteilleni.

      Poista
    2. Jos mitenkään viitsisit kysyä asiaa! Satun olemaan tämmönen etänarri. Olen tulossa tampereen suunnalta ja vähän tyhmä jos tuun ns turhaan sinne :D

      Poista
    3. Ja ainakin joulumyyjäiset taisivat olla semmoiset ettei ollut vaan jäsenille. :) tai ainakin niin eräs eteläpäätyläinen sanoi kun areenalla muutama sana vaihdettiin joulun alla.

      Poista
    4. Jepsis, on ihan kaikille avoin tapahtuma :) Kyllä niistä jäsentapahtumista tiedotetaan aina jäsenyysvaatimusta painottaen, mitä tämän tapahtuman yhteydessä ei ole kertaakaan tapahtunut (ja olen mäkin taannoin saattanut livahtaa jäsentapahtumaan ilman jäsenyyttä hupsistakeikkaa.)

      Poista
    5. Kiitos tiedosta. :) jospa sen jäsenyydenkin saisi vaikka ens kaudelle hommatua

      Poista
    6. Tän kauden osalta jäsenhyödyt oli kyllä aika minimissä. Mitä joskus jotain fanikamatarjouksia. Mutta saahan siitä hienon jäsenkortin :D

      Poista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.