Kiekkomasennus

Lätkän MM-kisat alkoivat Suomen osalta tänään, ja mun kiinnostus on huipussaan. Jokainen blogia pidempään seurannut tietääkin, että jääkiekko on mulle erittäin lähellä sydäntä. Tänä vuonna joukkue ei sytytä, siellä on yhden, ehkä jopa amputoidun käden sormilla laskettava määrä mulle mieluisia pelaajia. Muutenkin nämä olympiavuoden MM-kisat tuntuvat aika turhilta ja väkisinvedetyiltä. Miten maajoukkuehoopoilusta jaksaa innostua uudestaan vain parin kuukauden tauon jälkeen?

Yleensä mä olen tehnyt kunnon kisakatsomoeväät lätkäpeliä varten, useimmiten maaotteluissa vielä vastustajamaan ruokakulttuuria kunnioittaen. Olen katsonut Kanada-pelejä vaahterasiirappijäätelön kanssa, Ruotsi-otteluita lihapullia syöden, ja vastustanut Sveitsiä fondue-padan äärellä. Latvia-peli olisi antanut mahdollisuuden esimerkiksi kuminajuuston ja manna-jälkiruuan tekemiseen. No minä tein kanakeittoa. Jännittävää. Ja kun kävelin peilin ohi, huomasin, että mun tänpäiväiset kotiröntöt ovat keltaiset shortit ja sininen toppi. Oikeasti, Suomi pelaa avausotteluaan ja mä olen puketunut Ruotsiksi.

Pieni kontrasti saattaa esiintyä mun änäri- ja MM-kiekon katselemisessa. Kun Minnesota teki noin seitsemän aikoihin tänään aamuyöstä maalin, mä päästin ilmoille muutaman kovaäänisen kirosanan ja heitin koristetyynyn päin vaatekaappia true badass-elkein. Kun Latvia teki tasoitusmaalin, totesin kutakuinkin jaa ja Suomen aloittaessa ylivoiman, ajattelin että nyt on hyvä hetki tiskata. Ja Huhtalan myllynpoikasen jälkeen päätin lähteä äidille. Ehkä se innostus syntyy vielä. Väkisin en aio yrittää.

Loppukevennyksenä hauska Latvia(kin)-aiheinen vitsi olympialaisten ajalta: 10 More Medal Events for Sochi Olympic Hockey
The “Best Performance (Non-Player Category)” Event, Silver: Ted Nolan
Before being hired by the Buffalo Sabres in November, Nolan was working as the coach of Latvia’s national team. Months later, many fans were probably surprised to realize that he’d kept that job. But he guided the tiny nation to its best finish ever, including a playoff win over favored Switzerland and a near-upset of Canada in the quarterfinals. If he can do this much with a roster that only had one NHL player, imagine what he can do in Buffalo, where he has like three.

43 kommenttia

  1. Jos Suomen maajoukkue vituttaa noin paljon, voit muuttaa vittuun Suomesta. Isänmaanpetturuudelta haisee, osta vaikka vaahteranlehti housut sen Crosby fanipaidan lisäksi ja ala fanittamaan ah-niin-ihanaa Kanadaasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :DD Crosby-fanipaitaa mä en laittaisi päälleni vaikka maksettaisiin. Jännä, että olympialaisten aikaan mua syytettiin venäjäfaniudesta, nyt sitten jostain on raapaistu toi khänada.

      Poista
    2. Naurattaa nii paljon tämmöset kommentit! Siis oikeesti, mä rakastan jääkiekkoa, se on mun elämä ollu pienestä pitäen. Olen edustanut suomea myös maajoukkuepaidassa. Mäkin oon varmaa isänmaanpetturi jos mustakin tän vuoden kisat on alkanu huonosti ja sietäis suomi tippuakkin jos ei ala hommaa parantamaan. Tottakai kannustan suomea loppuun asti, mutta paskalla pelillä ei pärjätä

      Poista
    3. Ei pärjätäkään :/ Ja mun mielestä on erittäin huvittavaa, että vaikka joukkue tuntuu tiedostavan ongelmat itsekin, näkyvää parannusta ei ole tapahtunut. Eihän se muutos hetkessä tapahdukaan, mutta pelit alkavat käydä jo vähiin...

      Ilmeisesti kritisointi on täysin kiellettyä, jos kyseessä on nainen ja lätkänoviisi, ainakin jos on avoimesti jonkun hirveän joukkueen, kuten Jokereiden fani, tai vaikka viimeisimmän Stanley Cup-voittajan. Yhtälailla media kritisoi, yksityishenkilöt kritisoivat, entiset pelaajat kritisoivat, mutta riippuu naamasta kenen kritiikki on sallittua. Mun tapauksessa ollaan selkeästi väärin kritisoitu.

      Poista
  2. Siis miksi sä kiroilit ja paiskoit esineitä Minnesotan maalin takia? Etkö tykkää joukkueesta? Minnesotassa pelaa kuitenkin mm. Granlund, Koivu, Haula, Bäckström, Parise, Suter, Heatley...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En voi sietää sitä joukkuetta. Haulasta pidän ja Koivu on ok, listasi ulkopuolelta Niederreiter on mulle mieluisa pelaaja, mutta kokonaisuudessaan joukkue on vastenmielinen.

      Poista
  3. Oletko tyytyväinen että Suomi hävisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En todellakaan, joskaan en yllättynyt. Joskus vaan voisi olla ihan suotavaakin lähteä pelaamaan nöyrästi jääkiekon kehitysmaata vastaan. Erityisesti Kontiolan ketjulta niin ylimielistä esiintymistä, Juuso Hietanen taas tutulla (nolla)tasollaan, Marttinen+kiekko=katastrofi, Mäntylä valitti tuomareista pahemmin kuin jokerifanit koskaan, ja jos Lehterää pelotti se, että latvialaisfanit huusivat kovaa... Tulkaa pojat pois sieltä, siellä pelataan maailmanmestaruudesta.

      Poista
    2. Oletko ihan oikeasti tota mieltä? Oot kyllä varmasti kaikkien mielestä jääkiekosta mitään ymmärtämätön itsekäs kusipäinen idiootti.

      Poista
  4. Luuletko et kukaan ei tajuis että oot kysynyt poikaystävältäs mitä mieltä jääkiekosta kuuluis olla? Sun kirjotuksesta paistaa ettet ymmärrä siitä pätkääkään. Tuskin tiedät eroa poikittaisen mailan ja paitsion välillä. Tai pakin ja puolustajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo luulin että kukaan ei tajuaisi :( Voisitko selventää paljon viisaampana mullekin, mikä se ero pakin ja puolustajan välillä on?

      Poista
    2. Mäkin haluaisin tietää, mikä on pakin ja puolustajan ero :D taidetaan olla molemmat aika tietämättömiä :/

      Poista
    3. Wikipedia kertoo, että pakeissa voi säilyttää ja kuljettaa muunmuassa työkaluja. Nyt pitäisi vaan saada selville, että milloin se tavallinen puolustaja muuttuu pakiksi :D

      Poista
    4. Olen myös kuullut ruokapakista! Olisiko se se? Ja puolustaja hmm.. isänmaan puolustaja?
      Aika jännä.. nyt on kyllä niin suuri aukko yleisisvistyksessä että hävettää. Eikä me varmaan osata suomenkieltäkään. Voi kumpa joku niin viisas, fiksu ja tietäväinen auttaisi meitä tässä dilemmassa. Vai olikohan nuokin kolme synonyymejä... hmm.
      -johan

      Poista
    5. Entä jos on pakki sekaisin?

      Poista
    6. Nyt on kyllä hyvää pohdintaa. Voi, kun me saataisiin joku oikea puolustaja selventämään meille näitä asioita... Kai hätätapauksessa vasenkin kelpaisi.

      Poista
  5. sua siteeraten: nainen+kiekko=katastrofi.

    VastaaPoista
  6. Hävettää olla kotoisin samasta maasta jonkun noin idiootin kanssa... Sä vissiin luulet olevas joku suurikin jääkiekko asiantuntija, todellisuudessa et ymmärrä lajista paskaakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ymmärräkään. Mutta yritetään elää sen kanssa, antakaa tekin mun yrittää ymmärtää :)

      Poista
  7. Painan sun naamas mieleen, et ole tervetullut mahdollisiin kultajuhliin jos uskosi omiisi on noin nolla. T: maajoukkuepelaaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistä teitä valeleijonia tulee :D Tervetuloa koittamaan :)

      Poista
  8. Sun naamalla en arvostelis yhtään maajoukkuetta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei sun tarvitsekaan, voit käyttää siihen omaa naamaasikin :)

      Poista
  9. mitähän jääkiekon superasiantuntijoita kommenttiboksiisi on taas eksynyt :DDDDdsasdf! oon sun kanssa useista pointeista samaa mieltä, kontiolan ketju oli lähtenyt taas ihan soitellen sotaan ym. olen varmaan kanssa maanpetturi :( seuraatko muuten KHL:ää kuinka paljon?
    -Nina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikinä ei saisi ilmeisesti sanoa, että Suomi pelaa huonosti. Vaikka todellisuudessa pelaisivat kuinka huonosti tahansa. En ole Demitran jälkeen käytännössä ollenkaan seurannut, katson pari peliä kaudessa ja tulokset jälkikäteen. Mun piti kyllä aloittaa viime kaudella seuraaminen, mutta joku siinä tökki eikä vaan napannut. Kesän aikana pitää tehdä paljon taustatutkimusta :D

      Poista
  10. Ooks ilonen ku synnyinmaasi voitti suomen ja tappoi suomalaispelaajia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen syntynyt ihan Suomessa, kiitos vain :D Tuskin nyt siellä kukaan on kuollut, se oli jääkiekkoa eikä sotaa. Mä en tiedä, olin äidin kanssa enkä katsonut peliä.

      Poista
  11. Kun MM-pelit nyt menee miten menee, olisi hauska jos esittelisit kaikkien aikojen suosikkikentällisesi, valtioista ja aikakausista riippumatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hitto vieköön, nää suosikkikenttä-kysymykset on aina niin vaikeita kun ei voi mennä vain sillä perusteella kenestä tykkää ja kenestä ei, vaan pitää vähän miettiä roolitustakin :D Mä olen aina tykännyt enemmän senttereistä kuin laitureista ja voimahyökkääjistä kuin taitohyökkääjistä.

      Heitin kuitenkin roolituksen ja henkilökemiat romukoppaan koska tämä on mun suosikkikentällinen ja hehän pelaavat noilla paikoilla jos mä käsken :D Täysin epäloogisesti tässä on nyt samassa ykköslaituri, maailman paras kahden suunnan sentteri ja alakerran laiturikykyinen sentteri, vahvistettuna käsittämättömästi ykköskorin rightin pakeilla. Sentään en tehnyt sentteristä puolustajaa tai jotain muuta yllättävää. Kyllä tää kenttä pesee ainakin ensi kauden Helsingin Jokerit :DD

      Mä olen syntynyt 90-luvun alussa, joten valitsin pelaajat vain omien muistikuvien perusteella niiltä vuosilta, mitä olen itse saanut livenä seurata, enkä tuijotellut tuntikausia highlightseja.

      Eric Dazé - Pavel Datsjuk - Pavol Demitra
      Teppo Numminen - Erik Karlsson

      Maalissa Patrick Roy

      Poista
    2. Ois luullu et maalissa Kari Lehtonen ja ykköshyökkääjänä Teuvo Teräväinen :D

      Poista
    3. Voisit samaan syssyyn esitellä sen Karlsson-kentän mistä heitit läppää lockoutin aikana xd

      Poista
    4. Teuvon aika ei ole ihan vielä... Vois kyllä olla mielenkiintoinen näky vaikka Datsjukin oikealla laidalla. Kari Lehtonen on mun dream teamin kakkosmaalivahti :)

      Se Karlssonkenttä oli maailman tyhmin juttu. Copypaste suoraan facebookista päivältä 5.10.2012 :
      Iida susta oikeesti pitäs tulla meijä seuraava valmentaja. seuraavalla kentällisellä koko loppukausi
      Karlsson - Karlsson - Karlsson
      Karlsson - Karlsson
      330Tykkää · · Jaa

      Jasmina karlssonilla paljon urakkaa...
      Jasmina kai se on maalissaki
      Leena hyvä pointti muutes. ei tartte maalivahtii?
      Iida ei ku pelataan kuudella kenttäpelaajalla ihan riskin vuoks. eli yks karlsson lisää

      Joka meni kuitenkin lopulta siihen että linkkasin eliteprospectsista ihan huvin vuoksi kolme kelvollista hyökkääjä-Karlssonia, kaksi pakki-Karlssonia ja yhden maalivahti-Karlssonin.

      Poista
    5. onko sulla joku fetissi pavel ja erik-tyylisiin nimiin?

      Poista
    6. Eipä oikeastaan :D kyseessä on vain tyypillinen hyvän jääkiekkoilijan nimi.

      Poista
    7. miks laittasit kaks rightin pakkia samaan ketjuun?

      Poista
    8. ja miks ihmeessä laittaisit samaan ketjuun kaks sentteriä..... :DDDD

      Poista
    9. Miksipä en? Muahan ei käsketty roolittaa näitä ketjuja, vaan pyydettiin kentällinen suosikkeja, aikakausista ja kansallisuuksista riippumatta. Jos lähdetään saivartelemaan just nyt-tilanteella, samassa ketjussahan pelaisi selkävammainen harrastelijakiekkoilija, polvioperaatiota odottava, ruumis, keski-ikäinen työtön sydänvikainen apuvalmentaja ja henkisesti uupunut kuningas. Ei ihan sankariainesta.

      Demitrahan pelasi varsinkin Canucks-vuosinaan paljon oikeaa laitaa hyvällä menestyksellä, ja parhaat (ja henkilö-kohtaisesti rakkaimmat) Demitralta näkemäni pelit olivat nimenomaan laituripaikalta. Totuus kun ei ole aina se, mitä Wikipedia sanoo :)

      Pakkien kätisyyskään ei ole aina ihan niin justiinsa. Fiksumpaahan pakin olisi pelata lapa laidan puolella. On sattumankauppaa, että mun kaksi kaikkien aikojen lempipuolustajaani ovat kummatkin rightin miehiä, rightin pakkeja on huomattavasti vähemmän kuin leftejä. Left-left-parit eivät ole mitenkään harvinaisia, joten miksei saisi mennä right-rightilla? Ylivoimakuviot on tähän päälle vielä asia erikseen.

      Poista
    10. siis mikä vitun idiootti koulujakäymätön luuseri sä olet kun kirjotat sanan "henkilökohtaisesti" väliviivalla??? :DDDDD

      Poista
    11. No niinpäs kirjoitinkin. Ja se on muuten 'yhdysviiva'.

      Poista
  12. Joo no etpä kaksinen fani tunnu olevan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on miten sen kukakin mieltää. Näillä perusteilla voisin väittää samaa sinusta :)

      Poista

Toivottavasti jätät edes jonkinlaisen puumerkin käynnistäsi :) Pyrimme vastaamaan kaikkiin kommentteihin!

Jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa, tai kommenttisi on herjaava, loukkaava tms. älä tule tänne tai mene muuallekaan vinkumaan kun epäasiallinen kommenttisi on poistettu.